Sabtu, 24 November 2018

CARA DAFTAR ADAM50 (AKAUN ASB) UNTUK ANAK PALING MUDAH



Hai semua, apa khabar? Lama Paparea tak ON blog ni. Biasa la sibuk memanjang, anak dah 3, saling tolong menolong ler dengan MamaRea wat keja rumah ni.

Baru2 ni Tanggal 19 April 2018, lahirlah seorang lagi putera dalam MamaPapaRea Family, anak yang ketiga, yang diberi nama
REA AYDAN DARWISH

Alang2 dah tunjuk, Paparea belanja cikit gambar kami.
* 1st Day, baru beberapa jam kelahiran darwish *

* Kaka Nana nak bergambar dengan adik *

* Hari 1st bawa darwish cek kuning di KK KP *

Ni gambar Last Day amik darah cek kuning (jaundice) bilirubin.

Alhamdulillah, semua lancar dan dipermudahkan dari mula baby lahir hinggalah sekarang.

Kalau nak tahu bab urusan uri anak & sijil lahir anak bolehla klik LINK di bawah ni. Tambahan nak tahu cara buka akaun ASB anak pun ada.




Untuk entri kali ni , Paparea nak kongsikan sedikit cara untuk mendaftar ADAM50 untuk anak. Paparea nak kongsi ni sebab anak paparea lahir bulan 4 tahun 2018, jadi confirm dah layak untuk ADAM50 ni. Rezeki depan mata jangan ditolak. Alhamdulillah.

...Kurang Sambutan, Program ADAM50 DITAMATKAN...
 Tiada Lagi Insentif RM200 untuk Anak...hmmmmm

Apa itu Amanah Dana Anak Malaysia 2050 (ADAM50)?
ADAM50 merupakan satu program baharu yang diperkenalkan oleh Kerajaan dengan kerjasama Permodalan Nasional Berhad (PNB) kepada semua bayi warganegara Malaysia, yang lahir dalam tempoh masa 1 Januari 2018 sehingga 31 Disember 2022. Objektif utama ADAM50 adalah untuk menggalakkan budaya simpanan dan pelaburan rakyat Malaysia daripada seawal usia baru lahir, dengan pemberian unit insentif percuma sebagai modal pelaburan permulaan. Unit insentif percuma akan dikreditkan ke akaun Amanah Saham Bumiputera (ASB) bagi bayi Bumiputera atau Amanah Saham 1Malaysia (AS 1Malaysia) bagi bayi bukan Bumiputera setelah proses pendaftaran dibuat di Cawangan Amanah Saham Nasional Berhad (ASNB) dan Ejen ASNB.

Syarat2 untuk pendaftaran ADAM50 ni, Umur anak tidak melebihi 1 tahun dari tarikh anak dilahirkan.

Kalu korang semua nak tahu lebih lanjut tentang ADAM50 ni, boleh layari laman ASNB di http://www.asnb.com.my/v3_/adam50.php. Dalam ni, semua jawapan korang boleh tahu tentang ADAM50 ni.

Ok, jom terus ke perkongsian ADAM50 ni.

Sebelum mula proses ni, kenala ada Sijil Kelahiran Anak @ MyKid anak dulu. Semasa Paparea buat sijil lahir anak di JPN, staff di sana akan bagi kita boring daftar kelahiran dan diselit bersama boring ADAM50 ni. Nak isi terus pun boleh. Nanti pihak ASNB negeri akan datang collect borang tersebut. Tapi Paparea tak isi pun, klu isi jugak, boleh, tapi kena jugak pegi ke ASNB. Baik selesaikan dulu bab sijil lahir ni.

Lagi satu, untuk memudahkan proses mendaftar ADAM50 ni, perlu ada MyKid. Sijil lahir saja pun ok. Nak cepat dapat MyKid, baik pegi buat d UTC JPN. Di sana, tak sampai 2jam dah siap MyKid. Kalu di JPN, sebulan jugak la nak dapat. Tapi bergantung la pada tempat korang.

Step 1:

Pergi ke mana2 cawangan ASNB. Sediakan Mykad Ibu Bapa, MyKid @ Sijil Kelahiran anak dan jugak sebatang PEN HITAM. Bawa la pen sendiri, maklumlah di ASNB pen disediakan, tapi ramai yang nak guna, dari nak tunggu pen tu baik bawa sendiri dari duk buang masa nak berebut sebatang pen tadi tu.

Step 2:

Maklumkan pada staff ASNB untuk daftar ADAM50 anak. Akan diberikan DUA Borang untuk diisi iaitu Borang Pendaftaran Akaun melalui Insentif Percuma (ADAM50) dan FATCA & CRS Declaration Form. Borang2nya macam dibawah.
Borang Pendaftaran Akaun melalui Insentif Percuma (ADAM50) - 2 page

FATCA & CRS Declaration Form - 4 page

Borang2 ni korang boleh terus download and print. Buat siap2 di rumah, borang fotostat pun xpa asalkan print out depan belakang. Ni Paparea sediakan LINK untuk download borang ni.

Kalu nak tahu dari mana sumber ni, boleh ke laman di bawah ni

Di ASNB pun borang fotostat jugak. Ini contoh borang yang Paparea isi di ASNB.

Kalau korang ada nak tambah lebih lagi boleh la isi borang ini. Tambah seberapa yang korang nak.
** Borang Pelaburan - ASNB PT **

Step 3:

Bila dah siap isi semua butiran. Amik nombor giliran.

Tunggu sehingga no kita dipanggil. Serah semua dokumentasi pada staff di kaunter. nanti depa urus semua.

Selesai semuanya, dah siap pendaftaran ni.

Untuk makluman korang semua Duit Insentif RM200 ni xboleh amik tau, dividen dia pun sama. Yang hanya boleh amik duit tambahan yang kita masukkan sahaja boleh dikeluarkan. Nak RM200 ni tunggu anak berumur 18 tahun. Baru boleh amik duit ini dan dividen bagi insentif ini.

Jadi korang dah boleh semak akaun anak yang baru daftar ni menggunakan Portal MYASNB. Masuk ke LINK ini https://www.myasnb.com.my

kalau korang masih belum daftar MyASNB boleh ke LINK ini. http://mamapaparea.blogspot.com/2018/04/cara-daftar-portal-myasnb-asb-online.html

Di dalam MyASNB akan terus tercatat maklumat akaun ASB anak yang kita daftar.

Korang boleh tengok insentif RM200 tu di Blok. Yang penting dah selesai semua.

Ohya, pada yang mana teringin nak buka akaun ASB untuk anak @ pun diri sendiri boleh ke entri tentang ASB. Boleh Klik LINK di bawah ni.

CARA BUKA AKAUN ASB UNTUK ANAK (AKAUN BIJAK/REMAJA)


Okay la, setakat ini jela Paparea boleh kongsikan cara mendaftar ADAM50 untuk semua.

CARIAN YANG BERKAITAN:
1. Cara Daftar ADAM50 dengan mudah
2. Cara untuk daftar Amanah Dana Anak Malaysia 2050 (ADAM50)
3. Cara mohon skim ADAM50 Amanah Dana Anak Malaysia 2050
4. Bagaimana nak dapat duit RM200 ADAM50?
5. Cara Buka Akaun ADAM50 Untuk Anak
6. Insentif ADAM50 Rm200 untuk anak

Sekian, terima kasih kerana sudi singgah Blog MamaPapaRea kami ni. Jumpa lagi di entri seterusnya.

By:

PapaRea

12 ulasan:

  1. Assalammualaikum macam mana kalau akaun anak tiada dalam asb kite ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumussalam fieza ieza
      ASB anak dftar atas nama bapa @ ibu? Akaun anak automtik masuk dlm snarai myasnb penjaganya mngikut pendftran nama penjaga. Mgkin asb anak atas nama suami puan. Tq visit my Blog 😉😉😉

      Padam
  2. Salam ....nak tanya...kalo asnb anak guna nama bapa then kita nak tukar jd nama ibu sbg pemegang amanah macam mana?¿??
    Balas plz

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wsalam, si bapa perlu hadir bersama ibu ke mana² cwg. ASNB untuk pertukaran penjaga berdaftar. Sebab perlu thumbprint untuk pengesahan. TQ visit My Blog 😊😊😊

      Padam
  3. Borang fatca dgn crs tu mmg wajib? Borang utk apa tu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hai Lan. Borang² ni boleh dikatakan Prosedur Tetap untuk pembukaan Akaun di ASNB. Borang FATCA tu untuk mengisytiharkan individu berstatus Warganegara dan bebas dari terlibat urusan cukai luar negara. Untuk keterangan lebih lanjut, Lan boleh rujuk terus ke ASNB. TQ visit My Blog 😊😊😊

      Padam
  4. Assalamualaikum , macam cara nak cek ASNB anak ya ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumussalam. Boleh ke entri kami. http://mamapaparea.blogspot.com/2018/04/cara-log-masuk-myasnb-secara-terperinci.html?m=1
      TQ Visit My Blog 😊😉😘

      Padam
  5. Assalamualaikum slmt pagi saya nak tanya mcm mna klau kita mhu cek nma anak asnb....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumussalam, buka myASNB Portal, dalam tu boleh semak akaun bijak/remaja. Siap ada akaun anak. Asalkan anak di bawah daftar nama tuan. Automatik ada. TQ Visit My Blog 😊😉😘

      Padam
  6. Adakah anak saya masih layak daftar adam50,ank saya lahir 31dis 2018

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hai, maaf, program ni dah tamat pada 31 Mac 2019. Tiada lagi ADAM50. boleh menabung biasa saja di ASB. TQ visit my blog. Dont forget to watch my Youtube Channel at MamaPapa Rea. Plz subscribe, like, share ok.

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...