Selasa, 3 November 2015

CARA MENGATASI JERAWAT DENGAN BERKESAN DAN SELAMAT : CETAPHIL

Assalamualaikum semua..apa khabar?

Cerita tentang jerawat ni memang dah lama berkampung dalam draf, tetapi selalu tak berkesempatan untuk edit bagi tatapan umum yang nak info serba sedikit pasal cara mengatasi jerawat dengan berkesan berdasarkan pengetahuan dan pengalaman saya sendiri. Okey. Kita cerita dari mula-mula na..

Bermulanya bagaimana aku mengenalmu...CETAPHIL

Dulu saya memang tak percaya pada mana-mana pihak yang beritahu skincare itu..skincare ini...tak elok untuk kulit...ada banyak bahan kimia misalnya merkuri dan hidrokuinon yang paling famous digunakan dalam bahan kosmetik. Dalam hati.."yola tuuu...mentang-mentang muka dia flawless bak telur rebus dikopek..mesti tak nak tengok muka saya ni plowlesss cam diaaa,” dalam hati je la masa tu. Dah kena baru tahu.hehehe

So, lama juga bertahan dari tak beli produk tu..then, terrrrrrbeli jgk...(ye..salah saya L)...nak santek sangat kan!!!...Itupun balik-balik baca testimoni yang muka bermacam-macam masalah akhirnya jadi indah dan cantik, menarik, tertarik kau memang the boom...sebenarnya masalah jerawat saya menjadi-jadi sejak study dulu sebab perubahan cuaca yang mendadak, dulu duk hutan tukar tepi laut, berjaga kadang 24 jam siapkan assignment, stress dan kesilapan terbesar saya adalah tidak suka minum air masak atau air putih. Minum pun sekadar hilangkan dahaga. Tetapi selepas habis belajar, masalah jerawat semakin berkurangan sehinggalah sudah kahwin. Malangnya masalah kulit muka menjadi-jadi semasa mengandung anak pertama. Kulit kusam, tompok-tompok hitam dan jerawat bernanah di wajah. Maka selepas bersalin dan anak tidak menyusu lagi, saya pun decided nak cuba skincare pemes tu. Beli dengan puas hati, sebab layanan penjual online pun so kebaboom...melihat wajahnya jugak  flawless, i think, i'm right..dalam hati kata..tak lama lagi muka saya jadi halus mulus, berseri, pipi pinkish dan tak payah pakai mekap lagi..

Dengan keyakinan tinggi terhadap produk tu, hari pertama penggunaan mmg sangat berdisiplin, ikut je arahan dalam kertas yang disediakan dalam tu. Penggunaan 1-2 hari dah nampak perbezaan, muka mula mengelupas sikit demi sikit, tetapi stiap kali cuci muka, pakai toner..adoiii pedihnye buka kepalang, macam kena cabai wooo..tak pela...berpegang pada prinsip..beauty is painnnnn..memang painnn la sangat..tapi bersabarlah saja kan, sebab rata-rata testimoni produk tu bagitahu benda yang sama..1minggu dah nampak beza..wajah makin bersih dan kulit semakin cerah..2 minggu lagi bersih dan lagi cerah, 3 minggu lagi la bersih..saya ikut pantang, tak boleh pakai mekap dalam sebulan..tapi kejap je pantangnye...tetap pakai jugak keluar sb nampak pale..hehe..

Tak sampai sebulan, wajah memang flawlessss gitcuuuu...semua orang perasan, suami pun perasan pori-pori dah mengecil, tak nampak langsung, tak ada blackhead, whitehead segala-galanya dah cerah berseri..tang mukee je la...so, i'm very happy..sebab suami puji..hehe...2 bulan, 3 bulan..skincare dah nak habis..so, fikir-fikir balik harganya yang mahal macam tak de bajet saja nak maintain..Kebetulan ternampak kawan pakai  skincare yang sama function macam skincare tadi, cuma harganya jauh lebih rendah, berlipat-lipat kali ganda lebih murah..jadi, saya pun, buat keputusan beli saja yang murah. Yela..ramai dah berjaya dapat kulit cantik, saya pun nak jugak....hehe. Masa tu sangat lemah dari segi ilmu pengetahuan tentang kesihatan kulit, main hentam je pakai apa asalkan masalah kulit cepat selesai. Tak fikir pun kesan jangka panjang terhadap kesihatan kulit wajah dan tubuh badan.

Dah beli 1 set, terus pakai sama macam skincare sebelum ini yang saya pakai..okey, 1 minggu 2 minggu..macam takde kesan je..cuma kekalkan keadaan wajah saya..makin cerah tidak, makin kusam ada...saya guna dan patuh arahan, tak payah pakai mekap sepanjang penggunaan, guna krim siang je yang ada dalam set tu sebab katanya dah siap sunblock..so, dengan bangganya, walau matahari memancar tika pergi pasar tani ka naik moto (jimat..hehe), pergi mana-mana hanya pakai krim tu, tak pakai sunblock, tak pakai bb cream seperti sebelum ni..kulit makin lama makin kusam, pigmentasi makin terang (pigmentasi dah start masa mengandungkan anak pertama tapi pudar selepas penggunaan skincare mula-mula tadi, yang mahal), saya dah gelabah..kelupuq dah..dan serta merta stop..sebab saya paling tak suka ada pigmentasi.macam peta di muka. NOOOO....buruk kakak-kakak abe-abe weiiii...

Bila dah stop, muka dah naik kusam, jerawat dah start naik semula sikit demi sikit. Kemudian saya pun start "menggoogle" untuk info tentang skincare yang sudah utuh di Malaysia sebab menggunakan bahan-bahan halal dalam produknya. Jadi, saya anggap bila tak ada bahan kimia, mungkin keadaan kulit saya akan lebih baik. Saya beli satu set, semua ada, pencuci muka, pelembap siang dengan SPF, pelembap malam, krim kecantikan, bb cream dan serum. Seminggu pemakaian muka saya semakin cerah tetapi lagi oily . Wajah saya memang jenis sensitif dan berminyak. Memang sangat berminyak. Tak pernah lah tak berminyak. Tak tahu dah nak hilangkan macam mana. Tetapi itulah jenis kulit saya, saya kena terima dan kena pandai handle jenis kulit macam ni. Saya pakai dengan teratur dan berdisiplin, tetapi jerawat saya makin teruk, tak dapat sertakan gambar kerana tak ambil gambar pun masa tu. Jerawat di bahagian dagu bernanah dan pedih, di rahang lagilah teruk penuh. Malunye nak keluar, tapi keluar juga bila nak beli barang keperluan dapur, keperluan anak..tapi terpaksa pakai mekap..Nasib baiklah kat pipi tak naik jerawat tapi nak tutup pigmentasi yang makin teruk, hmmm..susahnyeeee...saya down, tersangatlah down. Give up dah nak cari skincare untuk pulihkan balik. Ada yang sesuai, sesuai, ada yang tak sesuai, tak sesuai..terpulang kepada kulit muka masing-masing kan...

Saya teruskan juga pakai set yang baru beli, tapi pakai macam tu je,tak ada apa-apa perubahan pun cuma semakin cerah sajalah. Jerawat tetapi naik..naik..naik macam cendawan tumbuh lepas hujan. Bernanah tu yang tak tahan sebab rasa nyut nyut nyut..bila dah pecah, basuh muka pedihlah pula.sabar sajalah..ni bahagian saya, jenis berjerawat..huhuhu

Dalam keadaan yang down, stress...saya tetap “menggoogle”..(thanks google tempat bertanya itu ini), cari, korek, semua pasal jerawat dan cara menghilangkan jerawat, makanan yang perlu dielak untuk wajah berjerawat, berminyak, semua saya cari, tiap-tiap malam selepas anak tidur, cari, baca..baca..dan gali, gali..gali..sampailah saya search tentang pencuci muka untuk jerawat. Saya tak ingat blog mana satu tetapi terlalu banyak blog yang baik hati share pasal cara mengatasi jerawat dengan berkesan. Akhirnya saya terbaca tentang cetaphil yang banyak respon positif mengenainya. CETAPHIL..nama pun sudah unik. Berminggu-minggu jugalah study pasal jerawat, punca jerawat, ubat jerawat dan sebagainya yang berkaitan dengan jerawat. Saya ikut rejimen yang disarankan oleh blogger yang berjaya menyelesaikan masalah mereka.

Banyak info yang saya dapat tentang jerawat, jadi saya pun dah bersedia mencuba Cetaphil. Fikir banyak kali juga sebab macam mana dengan set skincare yang saya beru beli tu. Lama juga berbincang dengan suami tentang cara penyelesaian masalah saya ni. Yela, dah baru tukar, nak tukar lagi...tak ke dia marah.hehehe..Akhirnya saya beli juga pencuci muka CETAPHIL Gentle Skin Cleanser. Pencuci muka sahaja mula-mula.

Mula-mula pakai alamak, ape ni..macam lotion tak ada buih langsung..bila rub kat wajah..lembut saja. Perasaan tu macam pelik, sebab bersihkah pakai pencuci muka ni. Betul apa orang lain cakap, macam tak puas cuci muka, tetapi kali ini saya sudah nekad untuk bersabar sahaja. Seminggu wajah saya rasa selesa..tak pedih, tak gatal. Jerawat mulai mengecut. Seterusnya, ubat jerawat saya beli. Untuk permulaan saya beli Benzoyl Peroxide 5%, tetapi setelah habis saya pakai Ubat Jerawat TIDACT (sekarang) yang boleh didapati di farmasi. Saya ikut aturan begini untuk menyelesaikan masalah kulit wajah saya.



Cetaphil pertama yang saya beli tahun lepas. Special tentang pencuci muka ini kerana ia non-comedogenic dan fragrance free serta sering disarankan oleh pakar kulit untuk mengatasi jerawat


Pelembap saya mula-mula



Bantu pudarkan pigmentasi


Gel jerawat


Sunblock pertama saya guna tahun lepas juga non-comedogenic (itu yang penting)..hehe


REJIM PENJAGAAN MUKA SAYA SETIAP HARI

Pagi:
1.      Cuci muka - CETAPHIL GENTLE CLEANSER
2.      Pakai pelembap (penting pakai pelembap) - CETAPHIL dan ORGANIC AID VIT E
3.      Pakai krim/gel jerawat - BENZAC AC 5%
4.      Pakai sunblock - CETAPHIL kemudian sekarang ganti NEUTROGENA SUNBLOCK

Petang @ Malam :
1.      Cuci muka - CETAPHIL GENTLE CLEANSER
2.   Pakai krim pigmentasi - MELAQUIN beli kat farmasi (Pemakaian disarankan tidak lebih daripada 6 bulan, bila dah hilang atau pudar terus stop, kerana kandungan hidrokuinon 4% untuk rawat pigmentasi yang dibenarkan oleh farmasi)
3.      Pakai krim/gel jerawat - BENZAC AC 5% (Sapu pada bahagian berjerawat sahaja sedikit bila jerawat dah tiada tak perlu pakai)


Apabila kita pakai mekap semasa keluar, jangan lupa tanggalkan mekap dengan makeup remover yang yang tidak mengandungi alkohol, wangian dan pengawet kerana boleh memburukkan lagi keadaan kulit. Cuci muka hanya dua kali sehari, tapi time nak solat tu, kalo rasa masih tak bersih, cuci dengan pencuci muka, kalo tak pakai apa-apa, cuci macam tu saja.Oleh kerana dia gentle, boleh lah cuci beberapa kali tapi lepas solat pakailah pelembap semula okey..Lain kali saya cerita kenapa pelembap dan sunblock sangat penting walaupun kulit berminyak. InsyaAllah.



Tengoklah berapa banyak dah guna, ada lagi yang dah buang..hehe (nak jimat beli time promosi kat watson/guardian)


Bertukar kepada pencuci muka NEUTROGENA secara kebetulan. Yang penting, dia seakan-akan Cetaphil kerana tidak menyumbat pori dan hypo-allergenic formula. Paling penting dalam pemilihan pencuci muka untuk kulit sensitif dan berminyak/berjerawat ialah pencuci muka yang non-comedigenic

Bila keadaan kulit kita semakin baik, bolehlah tukar kepada pencuci muka yang berbuih tetapi gentle atau mild cleanser sahaja untuk kulit sensitif dan berminyak macam saya. Sekarang, dua minggu lepas saya telah menukar pencuci muka kepada NEUTROGENA Pure Mild Cleanser. Guna sikit sahaja dan gosok tapak tangan sampai berbuih dan sapu kat muka perlahan-lahan kemudian bilas bersih-bersih. Kulit lebih lembut. Alhamdulillah jerawat memang dah banyak surut jika dibandingkan dengan dulu kecuali time nak period lah kan.hehe...Ini pun secara kebetulan sahaja beranikan diri tukar pencuci muka sebab Cetaphil Gentle Skin Cleanser habis time cari kat Watson dan Guardian Kangar, yang tinggal Oily Skin Cleanser. Nak cuba juga tapi mahal. Tengah gawat time tu tapi nak kena pakai pencuci muka sebab kat rumah dah habis.


Yang ni adalah gambar sebelum pakai CETAPHIL tahun lepas dan sekarang. Kedua-dua gambar saya pakai BB Cream, tetapi berbeza kerana tak dapat cover cela langsung dulu. Gambar yang lagi banyak jerawat kat dagu sebelum tu tak sempat ambil, sebab muka tak elok, malu nak ambil gambar hehehe..Banyak tompok hitam, pigmentasi dan bekas jerawat kan. Jerawat bernanah tepi rahang tak nampak. Sekarang oklah sikit kan walaupun tak dapat kulit halus mulus macam dulu-dulu. Alhamdulillah. 

Sekarang bila dah kenal SHAKLEE, consume vitamin C pun kulit dah semakin elok dan bertambah cerah. Banyak manfaat makan vitamin C Shaklee di samping pengambilan air masak tidak kurang dari 2 liter sehari. Air sangat penting okey. Saya dah ubah pola pemakanan saya yang sebelum ini kurang minum air supaya toksin dalam badan keluar. Vitamin C pula sangat bagus dalam membantu menghilangkan jerawat apatahlagi diambil bersama vitamin E Complex Shaklee. Lagilah best. VITA-LEA juga sangat sesuai dengan saya kerana tekanan darah yang kurang dan anemia. Bila consume VITA-LEA, saya dah tak alami simptom jantung berdebar, pitam, pening dan sebagainya. Alhamdulillah. Masalah kesihatan saya semakin hari semakin pulih sejak mengenali Shaklee. Thanks Shaklee. Now, saya baru start consume ESP..so nanti saya akan bagitahu kesannya okey.

UPDATE : PENCUCI MUKA CETAPHIL LAGI

k bye.
me, Mrs. Fzy

174 ulasan:

  1. Salam kak..wow dh makin lawa dh..sy ad 1 soalan.kak kata muka akak muka brminyak n sama mcm sy..brminyak gilerr kot.. Abis tu akak guna cetaphill yg gentle cleanser kan bkn yg oily punyaa kan..ok je eh kak..sbb sy bru dpt free yg geñtle skin cleanser sbgai percubaan..takot la nk try..hihi

    BalasPadam
  2. Salam kak..wow dh makin lawa dh..sy ad 1 soalan.kak kata muka akak muka brminyak n sama mcm sy..brminyak gilerr kot.. Abis tu akak guna cetaphill yg gentle cleanser kan bkn yg oily punyaa kan..ok je eh kak..sbb sy bru dpt free yg geñtle skin cleanser sbgai percubaan..takot la nk try..hihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya pakai toner sebamed. Sesuai alhamdulillah. Minyak semakin berkurang. Sebotol rm20 plus. Yg cleanser saya pakai oily cleanser cetaphil

      Padam
  3. Bella Bell, maaf akak x perasan ada ulasan.hehehe..muka akak tetap berminyak dek, xdapat ubah dah..cuma jerawat dah memang kurang sangat2. Kalau adik nak try yang Oily Cleanser punya lagi bagus dek..akak xbeli sebab xberkemampuan sangat.akak x keja.hehe..tapi sebenarnya memang nak try sebelum tu. Okey, pendapat akak, adik pakai gentle cleanser dlu k, nanti baru pakai yg Oily.kalo oil kurang, akak pula nak cuba beli jgk nanti..muka berminyak memang sepatutnya pakai yg oily...hehe

    BalasPadam
  4. Bella Bell, akak baru bc review pasal cetaphil oily cleanser, memang mengurangkan penghasilan minyak di wajah. InsyaAllah, akak pn nak cuba nanti sb harganya agak mahal.haha. Memang akak tgh mencari2 produk yg dpt kurgkan myk kat muka akak ni, mmg berminyak sgt2 kalo tgk live. Tapi belum jmp lg.Yang cetaphil gentle akak cuba utk hilgkan jrwat.memang hilang. Tp kena sabar.sebab xpuas cuci muka.hehe. dan 1 lg, kalo kt jenis suka mekap, tanggal mekap semua dulu baru cuci muka k..thnk you sgah blog akak...


    BalasPadam
  5. Salam sis, sekarang sis pakai lagi ke cetaphil? Saya punya kulit muka sama dengan akak jenis berminyak & berjerawat. Sy baru nak cuba pakai pencuci cetaphil. Tp sy tak pakai apa2 pelembap atau sunblock sebab saya takut. Penting ke sis utk kita pakai semua tu? Sebab sy takut muka lg berminyak. So far pelembap & sunblock apa yg sesuai ya sis untuk kulit macam kita?

    BalasPadam
  6. waalaikumussalam Nur Syazwanie..maaflah sis baru buka blog..maaf k. okey untuk pertanyaan Nur Syazwanie akak jawab yang mana menurut pengalaman dan pembacaan akak k. Sunblock dan pelembap penting untuk kesihatan kulit.Salah satu blog akak baca pasal ni ialah kat blog Arwinna

    http://arwinna.blogspot.my/2013/02/muka-jerawat-besar-besar-arghhhhhh.html

    Majoriti doktor akan rekemen pencuci muka cetaphil sebab ia bertindak lembut ke atas kulit muka kita. Masa mula2 pakai memang rasa tak puas mencuci muka, tp lm2, jerawat semakin kecut.Walaupun kulit akak berminyak, akak tetap pakai. Yang akak perasan, tidak terlalu berminyak seperti sebelum ni, dan jerawat jarang naik.

    Lagi satu, rajinlah minum air masak banyak-banyak k.sangat penting air masak.Kalau ada duit lebih, nanti belilah Vitamin C untuk kesihatan kulit dari dalam. Sebab vitamin pun sangat membantu akak.Take Care..harap dapat menjawab serba sikit na. Salam kenal.

    BalasPadam
  7. Hello admin. I mmg pakai benzac tu. mmg berkesan. buat jerawat kering and tk tinggalkan parut sgt. Anyway, free2 jemput dtg ke blog i utk info2 kekal fit dan slim.

    >>>Info Fit & Slim Semula Jadi! <<<

    BalasPadam
  8. Hello Aisyah..now, tgh mengandung jerawat banyak pula dah.perubahan hormon.xdaoat kawal..pencuci muka i pakai cetaphil semula. Alhamdulillah, dah nak masuk 2nd trimester jerawat semakin kering dan pulih..saya elakkan pakai krim jerawat..mmg lambat nak pulih. Thanks sudi singgah blog kita. Nanti saya ke blog awak na...

    BalasPadam
  9. Agak2 berapa bajet untuk semua produk ni kak??

    BalasPadam
  10. Kalau mcm biji2 kecil dekat muka ni boleh ke pakai cetaphil ni kak?

    BalasPadam
  11. Seingat akak, harga Cetaphil Gentle Skin Cleanser 250ml ni kat watson masa promosi dalam rm28 lebih, untuk jerawat Benzac AC 5% dalam RM12 tapi now akak pakai jenama TIDACT sebab sangat berkesan untuk kecutkan jerawat akak dalam RM12 kat farmasi. Sunblock tu dalam RM28 lebih kot time promosi kat watson dan Organic Aid dalam RM19 kot. Yang melaquin beli kat farmasi tak ingat yang tu berapa. Harap membantu serba sedikit k...Vitamin C tak nak try ka? Membantu juga.

    BalasPadam
  12. Biji2 kecil tu pun ada kat bahagian dahi, ye. akak pakai makin lama makin kecut. Boleh beli ubat jerawat TIDACT bantu kecutkan cepat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam kak..saya berumur 15 tahun..sesuai ke kalau saya nak pakai TIDACT ni untuk kecutkan jerawat?sekarang ni saya hanya pakai CETAPHILE je untuk pencuci muka.

      Padam
    2. salam sis..saya berumur 15 tahun..sesuai ke kalau saya pakai TIDACT tu untuk kecutkan jerawat?sekarang ni saya hanya pakai CETAPHILE je untuk pencuci muka.

      Padam
    3. salam kak..saya berumur 15 tahun..sesuai ke kalau saya nak pakai TIDACT ni untuk kecutkan jerawat?sekarang ni saya hanya pakai CETAPHILE je untuk pencuci muka.

      Padam
  13. Salam.. tq atas info. Sngt bergune. Saye nk tnye saye skng memgndung 9 weeks. Jerawat pnuh. Blh ke pki cetaphil. Pki pencuci muke aje ke blh pki satu set??

    BalasPadam
  14. Salam juga, tm kasih sudi singgah di sini. Boleh pakai cetaphil time mengandung sebab cleanser ni sgt2 gentle. Saya juga tumbuh byk jerawat 1st trimester, skrg dah mulai kering dan surut. Alhamdulillah. Nanti saya buat entri pasal jerawat ms mgdg ni dan cara saya atasi. Memang saya guna cetaphil, pencuci muka dgn pelembapnya sahaja. Dan saya baru saja pakai krim jerawat selepas bertanyakan pd nurse adakah blh saya gunakan krim jrwat sb jerawat penuh d rahang dan leher. Katanya boleh tp minimakan. Skrg, jrwat kian pulih.cuma bekas2 hitam sjla.huhu. Bila jerawat dah kian pulih, saya dh blh guna pencuci muka neurogena balik kerana dia pn oil free dan non comedo.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hello kak. Saya nak tnya bila da pakai produk gentle skin cetaphil ni mmg kene pakai pelembab muke ke? And jenis pelembab muka jenis ape hek? Saya tnye sbb saya da penat nak cari pencuci muka yang sesuai ni. So lepas bace blog akak rasa nak try je hehe. Muka saya ni boleh dikategorikan sbgai muka sensitiv +berminyak +jerawat

      Padam
    2. Hello kak. Saya nak tnya bila da pakai produk gentle skin cetaphil ni mmg kene pakai pelembab muke ke? And jenis pelembab muka jenis ape hek? Saya tnye sbb saya da penat nak cari pencuci muka yang sesuai ni. So lepas bace blog akak rasa nak try je hehe. Muka saya ni boleh dikategorikan sbgai muka sensitiv +berminyak +jerawat

      Padam
  15. Assalamualaikum sis...nk tya brape harga TIDACT tu..

    BalasPadam
  16. Sis..kulit sy mcm sis gak..sis pakai pelembab citaphil yg mn ye..sb sy pakai yg biasa nye kulit sy lg b'myak la sis...

    BalasPadam

  17. LuvNatra,

    Waalaikumussalam, LuvNatra..sori agak lama sis xtinjau blog, Tidact kat farmasi bawah rm15 rasanya dek, lupa.tapi ia xterlalu mahal.

    Sis pakai cetaphil mouisturizing lotion..mmg agak berminyak. Wajah sis mmg berminyak juga..cuma kurang ckit je dari dulu. Memang tak leh ubah dah kot muka berminyak ni..sobsobsob..

    Znnrh,

    Hello, akak sarankan pakaila pelembap, sebab kalau tak pakai, walaupun wajah kita nampak berminyak tapi sebenarnya di dlm kulit sangat kering, dan akan menyebabkan gatal2 kulit, kemudian tumbuh jerawat baru. Akak tetap pakai barulah jerawat xtumbuh.kecuali berpeluh dan panas, mmg jrwat naik.wajah akak mmg kategori berminyak, jrwat n sensitif juga dek..Sometimes, bila hormon tak betul terutama time preggy, mmg akak down, sb jerawat ttp tumbuh. Tu masalah hormon pla..lain mslh lain puncanya..huhuhu

    Now, akak pakai neutrogena memandangkan selepas masuk 3rd trimester ni, jerawat mulai surut, tp ttp akak pakai cetaphil bila basuh muka tghari, ptg. Neutrogena akan pakai awal pg n mlm sebelum tidur. harap membantu k.

    BalasPadam
  18. Salam sis,mana jual cetaphil ni ya?

    BalasPadam
  19. Waalaikumussalam Iffahizaati, Cetaphil boleh beli kat watson@Guardian dek..Farmasi pun ada jual. Kadang ada offer/diskaun kat watson@guardian lebih murah berbanding beli kat farmasi.k..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam sya cari mrta tmpat xda sya nk ke Watson jauh sya tingal d kmpong blh bntu sya x muka sya ni mmg dah trok sngt.. Sngt...

      Padam
  20. Salam sis, TIDACT tu beli kat mana eh? Hm lagi satu sis tahu tak camne nak hilangkan parut jerawat?

    BalasPadam
  21. Assalamualaikum kak, saya dah 2 minggu pakai satu set product neutrogena tapi kulit jadi makin teruk. Habis teruk satu muka naik jerawat.saya nak tahu sama ada ni perkara biasa ataupun memang kulit saya tak sesuai ke macam mana.

    BalasPadam
  22. salam sis..td cuba google pasal ceraphil..trjumpa yg sis punya.sy pun baru je beli cetaphil.masalah sy,sy mghadapi jrawat yg teruk sgt,muka pun da jd radang dn ada kesan parut2 brlubang.sedih tgk muka.rsa xsggup nk hadap cermin.kulit pun kusam sgt.xberseri pun. da la brminyak,pori besar =( sy ada beli benzoyl proxide tu..bila tgk sis guna tidact ty,rsa trtarik pulak.mna brkesan ye antra dua tu?cmna nk hdapi kulit wjh sy ni..sy tgk kulit sis da xkusam dr sblm2 ni.ke sis ada pkai pape jd putih glowing gtu.help me sis..

    BalasPadam
  23. salam sis..td cuba google pasal ceraphil..trjumpa yg sis punya.sy pun baru je beli cetaphil.masalah sy,sy mghadapi jrawat yg teruk sgt,muka pun da jd radang dn ada kesan parut2 brlubang.sedih tgk muka.rsa xsggup nk hadap cermin.kulit pun kusam sgt.xberseri pun. da la brminyak,pori besar =( sy ada beli benzoyl proxide tu..bila tgk sis guna tidact ty,rsa trtarik pulak.mna brkesan ye antra dua tu?cmna nk hdapi kulit wjh sy ni..sy tgk kulit sis da xkusam dr sblm2 ni.ke sis ada pkai pape jd putih glowing gtu.help me sis..

    BalasPadam
  24. Waalaikumussalam,

    Anirah,
    akak beli TIDADT kat farmasi. Bila dah sembuh betul2 jerawat, guna bio oil. Akak pakai bio oil kurangkan parut jerawat. Berkesan jugak utk sekatakan kulit.

    Athirah Azman, 
    akak tak sure macam tu dek, tp kalo mcm akak ni, kalo semakin teruk, akak akan stop kejap macam masa alami morning sickness, jerawat menjadi2 d sekitar rahang dan leher. Kemudian akak pakai cetaphil gentle. Cuci muka 2x shari je tau. Lepas tu banyakkan minum air masak. Memang kulit berjerawat mcm kita ni payah nak sembuh.kulit akak pakai bedak je tu..Banyak faktor yg sebabkan jerawat tumbuh banyak. Ni dah kurang akak pakai neutrogena balik. Kalau makin teruk, adek cuba pg klinik k.

    Nur Nabila,
    Wajah akak juga ada parut berlubang, pori2 pun besar disebabkan jerawat yg teruk sebelum ni. Nabila pakai cetaphil 2x sehari k. Nanti radang tu kurang. Ada pakai produk mengelupas ka sebelum ni? Tak pe.rawat perlahan2 k. Ubat jerawat Tidact akak sesuai. Cpt kecut. Tp mana2 pun boleh, ia tetap membantu. Sapu tiap hari kat jerawat sampai kecut k.Nak glowing, cuba makan vit c shaklee. Sebab vit c kuatkan imunisasi, pulihkan mslh dalaman. Akak percaya, bila kita consume secara konsisten, dgn bykkan minum air, Insya Allah memang ada kesan yang baik.cubalah. Gabungan Esp+Vit c+Vit E, lagi bagus. Yang kusam2 tu pun Esp membantu. Kalau secara luaran, akak pakai bio oil malam. Ada juga yg kata organic aid vit e oil punya pun membantu. Tapi akak tak cuba lg. Beli bio oil utk bantu kurangkan regangan kulit perut semasa pgrnant ni. Tapi boleh pakai kat muka juga. Bila pakai lama2 kulit kusam makin pudar, kulit pun nampak makin sekata, tapi mustahil jd flawless.hehe. sekurang-kurangnya blh rawat sikit2 ok dah. Boleh cover dengan bedak tipis.xpayah mekap tebal dah.Harap membantu serba sedikit. Akak pun masih cr produk yang bagi sihat kulit. 

    BalasPadam
  25. Salam sis. Nk tnya Lepas pakai pencuci cetaphil n pelembab tu bole tak apply krim muka lain plak n bedak tuk siang hr? Sbb xbiasa la klu klua tak pakai mekap nih huhu

    BalasPadam
  26. Salam sis. Sy pun ada masalah kulit muka berjerawat dan bintik hitam. Skg tgh berusaha mencari jln penyelesaian. Slepas gigih mengoogle sy tertarik nak bc blog akak nie n trasa nk try la jgk ikt cr penjagaan muka akak. Tapi jerawat saya kecil2 saja cuma bintik hitam betambah slepas sy salah memakai kosmetik. Sy tiada masalah jrawat batu cuma jrawat nasi saja n parut jrawat yg sgt byk dan lmbt hilg. Patutka sy guna tidact tu utk jrawat kcil2 sy ni? N Sy nak tnya jg klu lps pkai pncuci n plembab dn jg sunblock cetaphil blh tak apply krim muka n bedak lain tuk siang hr. Sbb tak biasa klu klua tak pkai mekap. Huhu n melaquin tuh mmg btol2 berkesan ke utk pudarkn bintik hitam jg?? Nk try tp takut sbb kulit muka sy pn sensitif jg. Xdpt pakai produk yg bkn2. Mmg cpt naik jerawat n bintik hitam. Mohon sis bls ye sbb sy tgh risau tkut kulit muka sy betambah teruk T.T

    BalasPadam
  27. wslm Zee Azee, kalau jerawat kecil-kecil tak yah pakai melaquin dek. Sebab melaquin utk pigmentasi. Akak cadangkan adek terus je guna pencuci muka cetaphil tu. Untuk jerawat adek pakai tidact atau Dalacin T yang femes untuk atasi jerawat tapi harganya mahal sikit banding Tidact. Untuk bintik-bintik hitam tu adek cuba pakai Bio Oil. Dia akan pudarkan parut dan sekatakan tona kulit. Akak tgh mengandung sekarang jadi memang tak sentuh melaquin. So, pigmentasi akak pudarkan dengan bio oil. Memang berkesan. Selain tu, vit C dan ESP Shaklee sangat-sangat membantu cerahkan kulit selain meningkatkan kesihatan dalaman dan luaran.

    Boleh je pakai bedak di siang hari. hehe. sebab akak pun tak tinggal bedak sebab wajah tak flawless pun. Sebelum adek keluar tu, cuci muka, pakai pelembap then sunblock. Tunggu sat dah serap semua, pakailah BB cream dan foundation k.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh ke saya pakai cetaphil lepastu pakai bio oil sekali gus?

      Padam
  28. Blogger Unknown,

    wslm, boleh je pakai mekap. Akak pun pakai. tapi pilih mekap yang non-comedo k. Bebas minyak dan bebas wangian.

    BalasPadam
  29. Kalau pkai cream day lain...boleh ke?ad kesan tak campur dgn pncuci cetaphill ni

    BalasPadam
  30. Wslm Danial, boleh pakai. Sapu nipis je. Sapulah pada waktu malam k.

    Sky123, boleh je pakai cream day lain..akak pun pakai foundation lain. Jangan lupa pakai sunblock k. Sekarang panas.

    BalasPadam
  31. Salam akak, saya pun pakai cetaphil.. Dlu pakai desi damayanti, pastu sebab fikir taknak dah pakai yang ada chhemical saya beralih ke cetaphil.. Muka saya naik banyak sangat jerawat.. Akak dulu pakai banyak x jerawat keluar? Now tengah buntu nak teruskan ke atau balik ke product yg high chemical tu...

    BalasPadam
  32. Wslm yusrinee yusoff..

    ya, sebelum tu akak pakai produk macam tu.tapi akak berhenti. So naik byk sgt jerawat, lepas tu akak pakai safi balqis, oun ttp naik jerawat. Mungkin akak tak sesuai. Kemudian akak bc ttg cetaphil. Then akak try, naik jgk tapi kali ni sebab dah habis banyak, akak teruskan pakai sebab kesan awal akak rasa, jerawat dh tak gatal sgt.naik juga. Tapi akak gabung dgn ubat jerawat. Lepas beberapa bulan pakai baru jerawat semakin kurang dan kurang.tapi akak makan vit c juga utk dalaman dan banyakkan minum air. Adik, cuba makan vit c, dan minum air byk..

    Kulit kita dah terhakis sebelum tu, jadi dia naik banyak2.sampailah kulit kita nanti akan jadi kusam dan berjerawat. Akak macam tu, muka jadi kusam dan jerawat. Wajah dah tak semulus masa pakai produk mengelupas tu tp alhamdulillah, bolehlah cover dgn bedak.huhu

    BalasPadam
  33. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  34. Salam akak.kalau saya pakai pencuci muka tu shaja boleh tak ? Saya tkot nk pkai ape2 dah . Hahaha . Berapa ye hrga dia ?

    BalasPadam
  35. Info menarik nie...nak try ..letih akk pn dah tua tpi still jerawat non stop..guna tia amelia...tpi period time n bila stop skejap ...naiklagi jerawat..ok nk try product nie plak..thanks for info.

    BalasPadam
  36. Wslm Rifqah, boleh. Akak pun pakai pencuci cetaphil sj masa tu.Bila muka dah ok nanti, bolehlah pakai pencuci lain yang gentle tapi ada buih ckit macam neutrogena atau jenama lain. Sekarang wajah akak dah kurang sangat jerawat dan akak maitain pakai neutrogena. Harga Cetaphil kat watson@guardian masa offer je akak ingat, dalam RM28 lebih cam tu..hee

    BalasPadam
  37. Salam Shida, terima kasih sudi baca.smlah, saya pun makin tua dah,tp jerawat tetap setia. Di akhir trimester ni, ok dah muka banding hormon huru hara time 1st trimester. Saya takut dah tukar pencuci muka walau kadang macam nak tergoda tgk wajah orang lain putih mulus dan halus..Jerawat blh diubati tp ambil masa lama.kecuali pakai yg sekejap pulih.tp bila stop.balik lg kan,

    BalasPadam
  38. Thanks sis for the info..sebenarnya kmi baru nak try cetaphil ni..tu pon atas suggestion kawan n feedback dr ramai org..tp kmi konpius laa,klu gna cleanser cetaphil,kena guna ubat jerawat yg lain lg ka untuk membantu proses pemulihan?

    BalasPadam
  39. Thanks sis for the info..sebenarnya kami baru ja nak try cetaphil ni..tu pon atas suggestion kawan n feedback dr org ramai.tapi kami konpius laa..kira klu kits guna cleanser cetaphil ni kena guna ubat jerawat yg lain lagi ka untuk membantu proses pemulihan?

    BalasPadam
  40. Salam Wardah, sama2..

    kalau guna cleanser saja pun ok juga, tp ambil masa lama la..kadang2 jerawat degil nak kena nyah juga bakteria acne ni. Jadi, kena pakai juga untuk bantu cepatkan pemulihan. Selain tu, banyakkan minum air putih juga. Sangat2 membantu.akak dlu tak suka minum air putih.suka air berperisa saja, tu pun minum sikit saja. So, wardah bolehlah beli ubat jerawat untuk bantu pulihkan wajah k

    BalasPadam
  41. Assalamualaikum. Produk Cetaphill ni boleh hilangkan parut tak?

    BalasPadam
  42. Assalamualaikum sis, tq info. Juz nk share skit, bru balik dr klinik sbb nk rawat kulit jerawat kt muka yg gatal. Then doc bg tidact gel spt yg sis share tu.sya juga pgguna cetaphil sblm ni tp stop seketika sbb mahal.bila sis rekomen, sya niat nk guna semula cetaphil ni,mmg bgus, kuli muka rasa sejuk skit, n plg penting plak, doc td rekemenkn sya utk guna cetaphil cream, tula nk guna blk cetaphil.. doakn sya dpt kulit yg sihat ya slps ini. tq :)

    BalasPadam
  43. Waalaikumussalam,

    maafla sis baru je tgk blog, busy urus anak,hehe.baru bersalin hari tu.

    Nina, produk cetaphil macam bagi calm kulit kita, dia xhilangkan parut,untuk hilangkan parut akak guna bio oil. Memang berkesan. Lagi 1, boleh guna organic aid vit e oil. Akak tak try lagi yg itu, dah cari kat watson dgn guardian belah sini tp xjumpa pun. Banyak rrspon positif juga bagi pengguna organic aid utk hilangkan parut. Bio oil pn berkesan jgk kalo nak cuba, sb mmg berkesan utk akak. Tapi tak dapatlah kulit kita yg dlu sebelum berjerawat tapi ok utk kurangkan parut jerawat.

    Tanpa Nama (28 julai, 2.37ptg)
    Thanks sb sudi singgah blog sis. Betul tidact berkesan utk kecutkan jerawat. Sis dah tak pakai cetaphil sb mahal jgk.hehe. kulit sis dah ok daripada sebelum ni, so sis pakai neutrogena sj la yg ala2 brand cetaphil juga. Tapi tak sehebat cetaphil la.ada juga jrwat gatal2 kat muka. Tapi xbyk. Ok, sis doakan semoga kita semua dpt kulit sihat selalu,amin. Susah kan bila byk masalah kulit.kita jd kurang keyakinan. Oh ya, mmg cetaphil bila kita pakai, kulit muka berjerawat yg gatal2 tu jadi xgatal..kan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hehe, eya sis., rasa hilang seketika keyakinan diri bila nk kuar, tp alhmdulilah bila dlm proses merawat ni lega skit la perubahan ni cuma mc merah2 lg muka.. hee..aah, cethpil tu melegakan kulit muka sis:).. pasni blh la sis share sal pngalaman prgnt ni sis.. smg sihat bersama baby :)

      Padam
    2. As salam kaq .. bole tahu tak bajet utk keluar kos brp ?

      Padam
  44. As salam sis. Thanks for info. Sy ni baru je try cetaphil. jerawat sy ni tumbuh sekali sekala n sementara je biase nye time hormon x brp nk betul.. hehe, tp rimas jg la kn. Sy nk tau.. Part yg sis kata muka sis nmpk flawles pori2 mengecil n husband puji tu klau x keberatan blh x sis share produk apa yg sis gn tu. Tq sis..

    BalasPadam
  45. Salam juga utk anon 13ogos, kalau jerawat sikit2, baguslah.hehe, xmacam sis, asal je silap sikit, bukan tumbuh sebiji dua, tumbuh mcm cendawan tumbuh lepas hujan.hehe.tp xmengapalah, rawat selagi mampu. Berkenaan produk tu, sis guna produk Tabita.hehe.tp memang best, wajah jd bersih dan putih cerah.cuma kalo berhenti guna, naik mcm2.tapi utk muka sis mmg tak sesuaila.nak pulihkan tu lama.tapi ada je pakai lama2, ok je.lain org lain pendapat dan kesan.hehe...kdg tgk wajah ada jrwt mcm nakkkkkk je pakai balik tp tkt pla efek lama.so, sbr sjla.haha.selagi boleh rawat pelan2, xpela...blh cover ngan mekap sikit2...heeeee

    BalasPadam
  46. sis...nak minta pendapat bole?? muka sy rosak teruk lepas pakai local product ni(biarla rasia) hihi.. skrang muka jd penuh dengan jrwat pasir.. bole bg pndpat x untk hilangkan jrwat halus2 yg xbole picit ni..ermm :'(

    BalasPadam
  47. sis...nak minta pendapat bole?? muka sy rosak teruk lepas pakai local product ni(biarla rasia) hihi.. skrang muka jd penuh dengan jrwat pasir.. bole bg pndpat x untk hilangkan jrwat halus2 yg xbole picit ni..ermm :'(

    BalasPadam
  48. Salam hami hakimah,

    Maaf lambat reply.baru jenguk blog. Pd pendapat sis, bolehla pakai cetaphil dulu.bagi kurang kerrengsaan kulit lepas pakai produk tak sesuai tu k. Cuma amik masa sikitlah. Takyah picitlah k. Sebelah malam lepas cuci muka, sapu dengan ubat jerawat TIDACT. Dah ok nanti barulah cari pencuci muka bersesuaian yg kuat sikit dari cetaphil. Thanks singgah blog sini,

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam sis saya ade pakai 1 produk ni dh nk dkt 2week apply sebelum ni mmg saye ade masalah jerawat dekt dua belah pipi malu bila nk ckp dgan orang. setelh 2 week guna produk tu kulit saya kering &mengelupas teruk rse mcm kulit makin nipis bila cuci n pkai krim mlm rse pedih sangt2 .sye nk mintk pendpt sis klau sye stop terus produk tu n guna cetaphil ni muka sye ade efek apa2 tak? atau pon nk continue guna produk tu sampai 1 bulan klau tk ok bru tuka? lagi satu nk tnya hehe nk guna cetaphil ni kne rehat kn muke(tk pkai apa2 produk) 1-2week kee?

      Padam
  49. Salam..sy pun mngalami mslh yg sama mcm sis..jerawat..kulit berminyak.. parut dr zaman skolah lg..mcm2 dh gune still sme..bru2 n ade gune 1 sabun yg agak terkenal jugak..mule2 ckp jerwat akn nek..mse fist2 pki.utk keluarkn jrwat2 yg lme.now sbulan lbey dh sy gune.. jerawt mkin lme..mkin mbiak.makin trok sgt2.so skng sy nk try cethapil.akk gune 1 set ke atw ade gne produk2 len..

    BalasPadam
  50. Salam..sy pun ade mslh sme mcm adek2 diatas.. rase down sgt biler tgk cermin..sy punya gali2..google sna sni..last2 tbce psl pncuci n..rase mcm nk try..sis gune produk n 1 set ke ape?? Pelmbab cethapil ..tq sis

    BalasPadam
  51. Wsalam for anon 15sep 2016 11.56pg, mengikut pengalaman sis, sis terus guna pencuci cetaphil sebab jerawat2 gatal sgt2 masa tu. Pada pendapat sis, try sj dlu dan habiskan proses pengelupasan tu.kalau ok, teruskan.kalau jerawat tak ok2 juga ganti cetaphil k. Tapi cetaphil ambil masa yg lama utk kulit muka sembuh.akak pakai pencuci dgn moisturizer cetaphil lepas pelembap organic aid kmdn pelembap himalaya habis. Untuk parut muka akak yg lubang2 akak guna bio oil malam2.

    Wsalam Ina,
    Akak tak guna 1set sebab mahal.huhuhu.akak mula2 try pencuci muka saja.alhamdulillah, memang hilang gatal jerawat bernanah. Setahun lebih juga pakai baru ganti dgn neutrogena. Sekarang masih pakai pelembap cetaphil. Nak habiskan saja then mgkn akan cr pelembap lain yg lebih murah tapi bagus.tgh search juga ni. Kulit kita berjerawat berminyak ni mmg payah nak banteras jerawat terus tp bolehla dikurangkan dgn pencuci muka cetaphil ni. Parut2 akak guna bio oil. Dapat pudarkan juga. Akak tak pakai 1set cetaphil. Kalau dapat beli 1set lagi bagus ina. Pelembap & SPF jangan lupa pakai tau,utk maintain muka kt.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tq kak...sgt membantu..lg 1... bg muke jerawat n berminyak elok pkai yg gentle x kak? Pelembap cethapil best x kak? Huhu byak tyer pulak kite..

      Padam
  52. Sama2 Ina..akak pakai gebtle cleanser ja Ina, sebab yg Oily mahal.tapi akak yakin yg Oily Skin Cleanser lebih bagus utk kulit macam kita ni.jerawat n berminyak.Pelembapnya best. Pelembap dia mcm xpakai apa. Lama2 pakai membantu elokkan kulit kita. Bagi akak pelembap cetaphil sangat best

    BalasPadam
  53. Tq kak...sy bli da cetaphil tp yg kt snie..gentle je ade..bolekn kan..cethapil.ade sunblock kn..lg1 klu mlm da cuci muka..bole pki pelmbab x?? N pas 2.. aply gel jerawt..thank kak sudi jwb 😊

    BalasPadam
  54. sama2 Ina, Gentle pun ok juga. Akak pun pakai gentle hari tu. Cetaphil ada sunblock tp mhl ckitkan.hee. Boleh dear, lepas cuci muka pakai pelembap. then apply gel jerawat tu kat tempat2 ada jrwat k. Insya Allah, perlahan-lahan kulit wajah kita pulih. Tak ploless pun, asalkan tak rimas dgn jrawat kan.hee.

    BalasPadam
  55. hi sis, nak tanya ni.... bole share tak sis pakai foundation, bb cream apa?,,,sbb muka sy nipn kategori sensitif..skrg tgh mcari produk yg ssuai kat kulit muka..... thnx ye.... :)

    BalasPadam
  56. Hai anon 5 oct 10:21, Kalau foundation boleh pakai apa sahaja. Cuma cara kita cuci saja. Bila nak cuci tu pastikan remove dulu makeup kita tu. Itu paling penting. Adik try beli PERFECT COVER all in one Norafurla. Tengok IG akak k @lealens_sweethouse. Kemudian tak mau pakai makeup remover@wet tissue, beli je Makeup Remover Cleansing Gel Norafurla seba all in one juga. Tak perlu dah wet2 tissue @ makeup remover. Terus cuci je pakai tu. Semua kotoran akan hilang. Sekarang harga promo RM29. Harga biasa RM49.

    Pencuci muka cari non comedo tau.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam sis saya pon dok pkai pencuci muka cetaphil..
      Tapi muka saya klau kena pns cpt terbakar dn htm..
      Sya tak pkai pelembab apa apa pon
      Boleh sis tolong bgi tau pelembab dan sunbolck apa yng sesuai untk dipakai

      Padam
  57. Yeke Nour Jawaher Alsagoff? Nanti nak try la toner sebamed.minyak kat muka saya mcm kurang sedikit sj. Masih berkilau2 gitu. Oily cleanser tu memang saya yakin best sebab saya guna yang gentle sebelum ni. Nak yg oily tu ka tapi mahal dan kecil. Tapi, inshaAllah nanti nak try jugak. Thanks singgah blog kite ni.

    BalasPadam
  58. Waalaikumussalam anon 7 oct 12:35,
    Pakai pelembap cetaphil bagus,lebih ringan. Kalau murah sikit pakai organic aid. Sis pakai organic aid skrg. Sunblock pakai neutrogena bagus. Sis dah pakai 2 tiub. Jenama lain pun ada juga. Cari yang waterproof dan tak menyumbat pori k.

    BalasPadam
  59. Salam..thanks bg info..muka sy teruk akibat sekali btukar produk..Dan sy sdiri jual produk..malu bkn kepalang jumpa customer.. Skrg guna cleanser dan moisturizer Cetaphil..kurang skit gatal2.. Cuma sy tak tau nak pakai cream/foundation apa..hope awk bole suggest..

    1 lagi kalau vit c shaklee tu sy gantikan dgn belleza collagen OK x?tp ramai jgk yg kata collagen ni tak berapa elok sebenarnya utk badan..
    Tlg cdgkan pd sy vit c shaklee @ collagen lebih baik?

    Response awk sy hargai..t.kasih dear

    BalasPadam
  60. waalaikumussalam anon 15oct
    terima kasih sudi singgah blog sis tak seberapa ini. maaf sgt2 sebab baru jenguk blog.

    Cream/foundation sis pakai mula2 yang betul2 blend dekat muka ialah Magical Makeover B.B Cream SPF42/PA+++. Semua dah ada dalam tu, spf, moisturizer dan merawat kulit sekali. Bila pakai nampak glowing je muka tetapi utk kulit muka akak yang terlalu berminyak ni, jadi terlebih glowing pula.hehe.
    Jadi, akak pakai satu lagi iaitu Perfect Coverage Cream Compact Foundation. Produk ni Non-comedogenic, Free of fragrance, mineral oil and parabens. Jadi sangat sesuai utk kulit muka kt yang bermasalah.

    Yang ini menutup cela dengan baik nak macam produk yang akak jual Perfect Cover by Norafurla. Sama saja. Lagi tahan lama. Kemudian last, akak pakai face powder jenis serbuk punya baru nampak sekata. Apa2 brand pun asalkan non comedo, dan tak menutupi pori k.

    Untuk vit c dgn kolagen, baik adik amik vit c dlu. buang segala toksin dalam badan sebab vit c merawat semua sekali dalaman kita. Vit c merangsang penghasilan kolagen dalam badan. Kena rajin minum air putih tau, memang berkesan. Akak semasa mengandung anak kedua jerawat teruk balik tau terutama kawasan rahang. Untuk muka, akak pakai pencuci cetaphil kmdn neutrogena. Alhamdulillah, lepas anak 3bulan, semua jerawat kat rahang dah hilang. Akak konsisten makan vit c dan esp.minum air masak banyak2. Punca jerawat akak sb perubahan hormon masa mengandung.

    Jadi, adik makan vit c dlu, lepas tu dah sembuh. baru makan kolagen k. Kesannya akan lebih baik. Bagi pendapat akaklah k

    BalasPadam
  61. Salam, saye nak share sikit. Tiap2 malam lepas saya cuci muka dengan cetaphil, saye akan cuci muka dengan oatmeal pulak. Saye lembutkan oat tu dgn air sekejap dan massage terus kt muka. Memang best :) Oatmeal tu just sebagai mild exfoliator untuk kulit saye yg sensitif ni. Hehe. Kalau selalu amalkan, InsyaAllah parut jerawat akan hilang dan kulit pon glowing2. Ramai yg tegur. Yg penting cuci lembut2 je, jgn kasar2.

    BalasPadam
  62. Waalaikumussalam, tq utk tips anda..nanti saya pun nak cuba..hehe..tq3

    BalasPadam
  63. salam nak tanya make up remover pakai brand ape ye?

    BalasPadam
  64. salam sy nk tanya make up remover pakai brand ape ya?

    BalasPadam
  65. waalaikumussalam cik nur hanani, akak remove mekap pakai wipe tissue baby ja. tapi pilih yang elok. lagi elok pakai wet/wipe tissue khas untuk muka.

    BalasPadam
  66. waalaikumussalam anonymous 15 nov 2016 @ 12:25, bajet akak tak pasti sebab campur2 produk. Mana akak mampu beli, yang tu ja akak beli. Kalau yang akak beli kat atas rasanya bawah rm100 kot. Lepas tu akak beli vit c dan esp shaklee untuk perbetulkan hormon dan kesihatan dalaman.

    BalasPadam
  67. Sis elok ke vitamin e aid organic tu? Sye nk cuba tapi tksure

    BalasPadam
  68. panjang tapi mmg berbaloi baca. banyak informasi.
    kadang-kadang lambakan produk kat luar tu buat org makin konfius.
    tq mama papa rea

    BalasPadam
  69. Assalamualaikum..sis sy nye muka pn dh serabut ngn jrwat.ms muda2 dlu xde pn cmni huhu lps pregnant n lately ni mmg gigih sgh jerawat bertenggek kt muka.nk2 time dkt period.pdhal duk pkai skincare sama je dari zaman skola dlu.ha kulit sy pn jnis bermyk + kusam.sadis sguh la ble belek muka kt cermin.cm sy jnis jerawat pasir yg bersepah ni ssuai x guna cetaphil sis?ingt nk stop dh la guna skincare zaman ank dra tu

    BalasPadam
  70. Lg 1 sy remove make up guna myk zaitun je.toner pn guna myk zaitun gk.so far ok la tp xbrp nk ssuai sbb kte jnis kulit muka bermyk.tp utk bdn mmg elok sgt myk zaitun.gnti lotion.kulit jd lembut n bersih je ;)

    BalasPadam
  71. Salam Anym Afendy, pelembap asalkan tak menyumbat pori okey. Vitamin e organic aid ni xde kesan boom, tp okla pd kulit akak. Kalau ada bajet lebih, beli moisturizer cetaphil k.

    pencuci muka terbaik,
    Tq darlink sudi baca. Memang banyak sgt produk skrg di pasaran, kadang2 mcm nak try yg organic, tp takut bahan dia bukan organic. Nanti nak kulit halus mulus, jadi kerutu balik,huhu. Hati2 kita semua.

    Eicha,
    waalaikumussalam dear. Jerawat pasir pun sesuai pakai cetaphil. Kadang2 sebab hormon kita dah berubah kot no. Dulu, zaman remaja, kmdn masuk alam perkahwinan. Hormon dah huru hara.huhuhu. Kena balancekan hormon pla. Oo nanti sis tey guna minyak zaitun sbg toner. Tq dear.

    Sorry lambat balas, blog dah berbeza, cek mcm xd komen. Klik ulasan, ada rupanya komen baru,.tq semua sudi baca blog akak

    BalasPadam
  72. Salam sis..lps pakai pelembap, pakai krim jrwt then pakai sunblock..xpe ke? Mksdnye xpe ke cmpur mcm tu? Xde chmicl react ke mcm jrwt mkin byk ke..muke byk jerawt takot plk kalau makin byk tumbh lps tu

    BalasPadam
  73. Waalaikumussalam anonymous 30 November @20.02,
    Sis pakai mcm tu. Tapi kalo boleh, pakai krim jerawat malam la senang. Sis duk umah je. Krim jerawat sapu kat tempat ada jerawat je k. Sunblock pakai siang sahaja.sis campur mula2. Alhamdulillah xde apa. Sebab semua penting untuk dipakai.

    BalasPadam
  74. Sya ad masalah sama, jerawat nanah especially dkt bahagian rahang dahi dan tepi pipi effect local skincare jugak 😭 Alhamdulillah pg klinik pakar kulit dia suggestkan pakai cetaphil jgak and ubat jerawat pil (makan). Untuk moisturizer sya pilih sebamed care gel mmg special utk kulit jerawat and sgt2 puas hati iAllah tp harga agak mahal bole try cari dkt farmasi, happy to share. Untuk pigmentation pon sya guna mefloquin mcm sis 😊 Betul kata sis, sabar kita rawat pelan2 💪🏾

    BalasPadam
  75. To Anonymous, 3 December 2016 @ 19:26,

    Tq dear. Sis baca banyak kat internet sgt2 membantu dalam menangani masalah jerawat ni. Ramai blogger sudi share tips yang dapat bantu kita. Maka, sis pun share juga pengalaman sis. Walaupun tak dapat muka flawless, tapi alhamdulillah keyakinan tu dah ok balik. Tak lah asyik tunduk malu sebab muka berjerawat kan. Tq sudi baca blog sis.

    BalasPadam
  76. Assalamualaikum.. Suka baca blog sis.. Sis pakai makeup remover yang yang tidak mengandungi alkohol, wangian dan pengawet jenama/Brad apa tu?

    BalasPadam
  77. To anonymous 8 Dec 2016 09.34,

    Waalaikumussalam, tq sudi baca blog sis. Untuk remove mekap sis suka pakai wipe tissue baby yang tidak mengandungi alkohol, wangian. Sis ikut jenama wipe tissue beli utk anak. Hehe, kadang2 pureen, kadang2 drypers, kdg bebe, ada sesetengah yang ada wangian. Ada sesetengah yang bila remove mekap rs pedih muka. Jadi sis selalu beli yg pureen wrna oren punya. Sebaiknya, beli wet tissue khas untuk muka.hehe. kat watson banyak jenis yang jenis air pun takpe. Lg bagus. Sis pernah pakai jenama silky girl. Pun okey.

    BalasPadam
  78. Boleh tahu akak stop pakai skincare sebelum nak start pakai cetaphil akak ambik masa berapa lama ye ?

    BalasPadam
  79. Hai Nurul Adilah.
    seingat akak, akak terus pakai sebab dah tak tahan jerawat gatal kat dagu rahang semua. Bernanah lagi, pipi pula pigmentasi makin terang dan kusam walaupun muka akak makin cerah. Akak silap juga pg jemur tgh2 panas tak pakai sunblock.hehe. Masa pakai cetaphil hilang rasa gatal terutama jerawar kat rahang akak. Skrg dah ok, cuma parut banyakla, dagu pun ada lekuk2 kat kulit ckit bekas jerawat. Tapi alhamdulillah lebih baik berbanding dulu.

    BalasPadam
  80. Assalammualikum , akak pakai produk cetaphil berapa bulan/tahun tempoh masa untuk akak dapat kulit muka kembali pulih ?

    BalasPadam
  81. Assalammualikum , akak pakai produk cetaphil berapa bulan/tahun tempoh masa untuk akak dapat kulit muka kembali pulih ?

    BalasPadam
  82. Waalaikumussalam, Balqis Athirah, rasa-rasa akak pakai setahun lebih rasanya. Untuk kulit akak hari tu, pemakaian dalam sebulan tu dah boleh bandingkan dengan keadaan jerawat sebelum tu. Jerawat bernanah dan gatal sangat banyak berkurang. Akak juga tukar cara makan, akak kurangkan sambal belacan, dan 1 yg paling payah akak buat dari kecil dulu, minum air masak 8gelas sehari. So, akak usaha beli botol 2liter tu setiap hari akak isi dan cuba minum sampai habis. So, banyak faktor lain dapat membantu. Stress cuba kurangkan. hee. cukupkan tidur. Sorry, terlebih jawab pula.huhu.

    Dalam masa sebulan atau kurang dah boleh dah rawat jerawat kita. Oh ye, dengan bantuan ubat jerawat sama. Kena sapu pada jerawat. 2x je basuh muka setiap hari dengan pencuci muka ok.Tq, sudi baca blog.

    BalasPadam
  83. salam sis , saya sebelum ni pun guna Tabita juga, and bila habis nak beli baru tak cukup modal pulak hehe. lepas x pakai tabita seminggu jerawat ya ampun . So sy beli la cetaphil ni yg oily gentle cleanser ni. Nak tanya, berapa lama sis rawat muka jerawat + berminyak ni? Pada pendapat sis, boleh tak pakai tabita balik lepas dh rawat muka dgn cetaphil? Lagi 1, toner tabita kn agak kuat bhn kimia db jadikan kulit kita menggelupas, sesuai ke lps guna oily cleanser cetaphil ni , sy ambik toner tabita. ha tu je dari saya.. hehe

    BalasPadam
  84. Waalaikumussalam Haja rahim, sis pun kadang memang tergoda dengan bermacam2 jenis pencuci muka di pasaran sekarang ni, tapi sis risau bila dah elok nanti, kemudian dah berenti misalnya ada masalah kewangan ka, naik balik jerawat2 tu. Jadi, sis teruskan pakai produk biasa skrg ni. Kalau sis teruk sangat jerawat selalunya masa mengandung, sis pakai cetaphil. Kalau macam skrg ni, sis pakai neutrogena saja.

    Kalau tanya pendapat sis tentang nak guna balik tu, sis pun tak tahu.hehehe..sebab sis tahu pakai tabita muka akan elok, pori2 besar akan mengecil. Pigmentasi, jeragat semua akan dapat diatasi. Tapi tu lah, risau naik balik jerawat bila berhenti, dan kesan jangka panjang je. Risau bahan kimia dia tinggi sgt melebihi sukatan yang sepatutnya dibenarkan pihak kesihatan. So, sis tak tahu nak bg pendapat yg itu,hehe. Sis kdg2 pn mcm nak pakai blk je, tp tahan je. Biarla, pakai mekap je tutup2 cela wajah.huhuhu

    BalasPadam
  85. Salam akak,cetaphil cleanser tu bleh hilangkan bekas jerawat x?(mohon dibalas)

    BalasPadam
  86. salam sis.. saya confused. mcm mana nak apply pelembab dan sunblock. maksud saya lepas je cuci muka and then pakai pelembab lepastu pakai sunblock gitu????

    BalasPadam
  87. Waalaikumussalam anon 24Dec2016 @ 6.41

    Ceatphil untuk mengatasi masalah jerawat dan ikut pengalaman akak guna ia tak hilangkan bekas jerawat. Kena cari produk lain untuk pudarkan bekas jerawat. Macam akak, jerawat akan berkurangan, tapi akak guna bio oil untuk pudarkan parut jerawat. Consume ESP + Vit C Shaklee untuk cerahkan kulit dan pudarkan parut k. Harap membantu.

    BalasPadam
  88. Waalaikumussalam Nur Hidayah, Lepas cuci muka, pakai pelembap. Biarkan meresap dalam beberapa minit. Kemudian, pakai pula sunblock. Done. Kalau nak pakai krim lepas tu, boleh je. Mekap lagi tahan lama dan glowing.

    BalasPadam
  89. Salam sis..sy nk tye..kalau muka masih lg berjerawat boleh ke guna bio oil..? Atau kena tggu jrwt surut bru boleh sapu bio oil..sbb bio oil kn bminyak..bimbang jg kalau pakai.terus nnt jrwt makin subur pula..:)

    BalasPadam
  90. Waalaikumussalam, Yaya Adam
    A'ah la yaya, betul tu. Lupa sis habaq. Kena tunggu jerawat tu sembuh betul2. Hehe. Macam parut lama2 bolehlah sapu, macam sis ni pori2 besar dapatla kecilkan sikit. Kerutu2 juga tapi nasib baik foundation dpt cover, hehe.
    Sebaiknya kalau ada jerawat jangan garu. Sebab salah 1 punca jrwat sis merebak dgn teruk dr zaman U.

    Apapun, tq yaya sudi bc blog sis.

    BalasPadam
  91. Salam sis.
    Saya baru stop guna tabita dan skrg tak pakai apa2 produk. Sy nak rehatkan muka dulu. Tp pd masa yg sama naik jerawat dibahagian rahang dan dagu. Dan sedikit gatal2. Selepas 1 minggu baru saya akan pakai cetaphil. Dan pelembap. Takut la nak teruskan tabita. Dah 3 tahun setia dgm tabita tp mengenangkan kulit muka akan rosak baik saya stop. Dan skrg saya amalkan vitamin C. Dan juga ubat jerawat T3. Saya nak tanya, sis guna sunblock apa ye? Thank you 😊

    BalasPadam
  92. Salam sis..
    Saya baru je stop guna tabita. Dah hampir seminggu tak pakai apa2 produk. Nak rest kan muka. Dan selepas seminggu baru sy guna cetaphil. Dan skrg nampak dah jerawat naik sikit2 di bahagian rahang dan dagu. Cream jerawat T3 sangat membantu. Jerawat pon kecut bila apply. Saya nak tanya, sis pakai sunblock apa ye? Thank you sis for sharing 😊

    BalasPadam
  93. Salam sis..
    Saya baru je stop guna tabita. Dah hampir seminggu tak pakai apa2 produk. Nak rest kan muka. Dan selepas seminggu baru sy guna cetaphil. Dan skrg nampak dah jerawat naik sikit2 di bahagian rahang dan dagu. Cream jerawat T3 sangat membantu. Jerawat pon kecut bila apply. Saya nak tanya, sis pakai sunblock apa ye? Thank you sis for sharing 😊

    BalasPadam
  94. Waalaikumussalam Nur Fateha, maaf baru buka blog. Sis pakai sunblock Neutrogena. Boleh beli kat watson@guardian. Jenama lain yang bersesuaian pun boleh guna asalkan tak menyumbat pori. Cream T3 sis tak perna guna, tapi nak try lah bila Nur Fateha bg feedback positif sebab tidact dah habis pakai. Tidact pun bagus tapi saja tukar angin pula. hee. How much dear?

    TQ sudi singgah blog sis ye. Happy New Year 2017...

    BalasPadam
  95. Salam sis. Nak tanya mane nak dapat kan Vit C shaklee tu ye ? Hee thankyou

    BalasPadam
  96. Waalaikumussalam Shaira Salim, order dgn sis pun boleh je. Whatsapp 019 4101586. Vitamin Shaklee paling bagus sebab pelepasan vit c yang berperingkat. Vit c kalau kita consume lebih akan dikumuhkan. Jadi shaklee tawarkan sustained release vit c. Memang best. Dapat tingkatkan imunisasi, cerahkan kulit, atasi masalah kulit dan banyak lagi

    BalasPadam
  97. salam sis.. sya rasa macam menarik pulak dgn cetaphil ni.. tapi.. memang perlu k tukar pencuci lain lpas jrwat dh okay?

    BalasPadam
  98. Waalaikumussalam, nur fatihah, takyah tukar takpe dear...sis tukar sebab bila dah kulit wajah ok, nak pakai yang berbuih pula huhuhu untuk cucian lebih mendalam tapi gentle. Tak rosakkan kulit.

    Macam skrg sis pakai nutrogena fine fairness untuk samaratakan tona kulit, maklumlah dah makin meningkat usia ni, kulit wajah terdedah kepada pigmentasi. Mengandung naik pigmentasi. Adoi. So, itu yg tukar pencuci lebih kuat tp tetap gentle dan tak menyumbat pori. Harap menjawab.hehe

    BalasPadam
  99. ramai betul peminat cetaphil ni...hampir semua jerawat dpt dihapuskan...tahniah

    BalasPadam
  100. hai Seri Nian, ye kan, sebab cetaphil mampu kurangkan dan hilangkan jerawat. Tapi kena support dari segi pemakanan, gaya hidup dan cara yang betul.

    Macam sis, sis kena selalu sihatkan dalaman barulah jerawat berkurang. Kadang-kadang naik tu, adalah normal. Kita patut risau bila jerawat tumbuh dengan banyak dan bernanah.

    Tq Seri sudi singgah blog akak dan komen. Oh ye, jangan lupa klik iklan kalau ada nampak iklan.hihihihihiii...thanks in advance!

    BalasPadam
  101. Hi kak,, sy nk tnya blh ke pakai moisturizer brand lain? Tidact ni pakai sblm moiturizer or selepas pakai moisturizer?

    BalasPadam
  102. Hai anon 30 January 2017 @ 20.52pm,

    sori sis tak sempat cek ulasan. Ye, boleh je pakai pelembap lain. Now, sis pakai organic aid balik. Memandangkan pelembap cetaphil lebih mahal, sis pakai organic Aid Vit E. Walaupun teksturnya agak melekit sikit, lepas sapu kat muka ia menyerap dan kulit jadi smooth.

    BalasPadam
  103. Salam Mama Papa Rea! Nak tanya. Kulit jenis apa ya? Cetaphil ada dua jenis kan utk cleanser. Gentle dgn oily. So kalau macam saya, kulit combination + acne sesuai yg mana? Sbb yg gentle tu all skin type kan tp oily pun mcm boleh? Soooo boleh terangkan tak? Tq 🤗

    BalasPadam
  104. Waalaikumussalam umi Farisha. Kulit saya berminyak yang amattttt..sepatutnya pakai Oily kan. Tapi sy pakai gentle je masa tu sebab mahal sikit yang Oily. Sebaiknya Oily lah untuknmuka berminyak. Kalau combination, pendapat akak sebaiknya, pakai Gentle skin cleanser dulu. Sebab, ia pun merawat muka sensitif. Lebih berkesan bila kita derox dalaman. Buanh toksin dalam badan, banyakkan minum air, banyakkan makan sayur2an k. Itu penting, kalau dalaman kita sihat, insyaAllah, mudah nak rawat luaran. Salam perkenalan umi Farisha.

    BalasPadam

  105. Muka akak berjerawat tak time tu? Sebab muka kita tak lah berjerawat sgt tapi still ada tumbuh jerawat kecil yang silih berganti 😂 dan part oily tu cuma bahagian T sahaja so tak teruk kan? Pendapat akak, saya kena try guna gentle dulu lah ya? Haah oily punya mahal 💸 atleast kalau gentle ada trial set kan

    BalasPadam
  106. Sorry umi baru buka blog. Boleh pakai gentle. Tak teruk lagi bagus.hehe. Muka akak mmg berjerawat banyak, dah jerawat bintik2 merah, gatal bernanah pula umi. Bila akak pakai gentle cleaser, muka tak rasa pedih dan gatal. Mvm kurangkan radang. Try pakai gentle. Kalau tak nak pakai, rawat dengan ubat jerawat pun boleh. K.

    BalasPadam
  107. Sis amy tertarik baca blog mama papa rea..nk tanya..kt mn nk dptkan perfect foundtion coverge tu..rase berminat plak nk cuba

    BalasPadam
  108. Thanks amy sb sudi baca blog mamapaparea. Perfect Foundation Coverage tu boleh bli kat COSWAY. Beli time promosi dapatla harga murah. Hehe...

    BalasPadam
  109. Salam sis. saya Nak tanya, kalau pakai cetaphil sambil mkn alfafa shaklee utk pggunaan awl boleh ke? Sbb alfafa ade healing crisis pd pmulaan n cetaphil halang jerawat dari keluar so sy takut healing crisis tidak keluar spnuhnya dsbbkn oleh cetaphil. APA pndgn sis?

    BalasPadam
  110. waalaikumussalam Fatin Aida, pada pendapat sis, takpe Aida pakai cetaphil untuk meredakan gatal dan pedih akibat jerawat tu.Jerawat ni keluar sebab cara kita cuci muka, bahagian dalaman kita, skincare kita. ada banyak puncanya. Jadi, Alfalfa bagus untuk detok toksin dari tubuh badan. If jerawat tak keluar kat muka, tapi toksin dari dalam badan kita akan dibuang melalui sistem perkumuhan kita. So, jangan bimbang tentang itu. Boleh consume ALfalfa dan pakai pencuci muka cetaphil. Lagi bagus.

    Kalau jerawat nak keluar walaupun healing crisis memang akan keluar banyak, Jika tak keluar banyak, maksudnya ia keluar dengan cara lain. Lebih baik jerawat tu tak keluar. Sebab susah nak menghilangkan parutnya.hehe. Macam sis, pakai pencuci cetaphil, dan consume alfalfa, tetap juga keluar dengan jayanya. Tapi sis konsisten sabar, sampailah berkurang dan berkurang. Cetaphil tu dia tak halang jerawat naik tapi dia bagi calm rasa gatal dan pedih jerawat tu. Kandungannya pula bebas sabun, itu yang buat kulit muka kita makin sihat sebab kelembapannya terjaga.

    emm, dapat tak apa yang sis cuba sampaikan?hehe. takpe nt tye lg na kalau tak paham. TQ dear

    BalasPadam
  111. Salam sis
    Nak tanya Awal sis guna cetaphil ni ade efek sampng ke tak ? Sbb saya baru jerr nak try guna cetaphil ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumussalam, maaf sgt atas kelewatan. Cetaphil sgt gentle dan tak bagi kesan sampingan negatif kat kulit.

      Padam
  112. Sunblock pakai jenama apa ye ?

    BalasPadam
  113. To : anonymous 18 April 2017 @ 17:56
    Maaf sis lambat reply ya. Sis pakai sunbolck Neutrogena Ultra Sheer Dry Touch Sunblock SPF50 PA+++. Boleh juga mana-mana jenama asalkan non-comedogenic, Oil-free dan paraben free serta waterproof. Neutrogena ada semua tu.

    BalasPadam
  114. To : umiadam
    Sama2. tq juga sudi baca.

    BalasPadam
  115. To : Ayu
    Waalaikumussalam Ayu. Maaf akak tak perasan comment Ayu. Cetaphil tak ada efek sampingan setakat yang akak pakai dan pengetahuan akak. Yang penting tiada bahan kimia tinggi, merkuri, hidrokuinon dan banyak lagi yang tak bagus untuk kulit juga dalaman. Kita pakai yang semulajadi, walaupun tak dapat kulit halus balik macam dulu yang penting sihat dan bebas dari jerawat. Yang penting juga tak efek dalaman kita k. Shaklee ada pencuci muka juga. Akak sedang cuba untuk rawat pigmentasi dan kekalkan wajah tanpa jerawat. InsyaAllah akak akan buat review.

    BalasPadam
  116. Ada 1 lg comment yang akak terdelete tadi tak berapa ingat soalan dia. Tapi rasanya pertanyaan tentang bolehkah cetaphil bantu selesaikan masalah pori terbuka. Maaf itu je akak ingat. Pendapat akak, cetaphil hanya bagi muka kita dalam keadaan rehat sambil merawat. Bila kulit wajah kita bermasalah mengalami iritasi, gatal pedih dan sebagainya maka cetaphil bantu kurangkan iritasi, pedih semua tu. Lama-lama, bila kita pakai, jerawat mulai surut. Muka kita lebih bersih. Pori-pori boleh dirawat dengan cara lain.

    Untuk wajah yang sihat suplemen Shaklee juga membantu iaitu ESP, Vitamin C, Vitamin E dan Kolagen.

    BalasPadam
  117. Salam~saya pakai cetaphil gentle skin cleanser dan cetaphil moisturizing cream~tapi kalau saya campur dengan benzac ac gel boleh tak?? Satu lagi~benzac ac gel tu boleh hilangkan parut jerawat tak??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumussalam, maaf atas kelewatan membalas komen saudari. Boleh campur dgn benzac ac gel. Mula2 lepas cuci muka, pakai pelembap, then baru sapu dgn gel benzac tadi nah. Gel tu xboleh hilangkan parut jerawat ia cuma merawat jerawat sahaja. Untuk parut yang hitam dan dah sembuh sepenuhnya, boleh sapu bio oil. Bio oil pun bagus utk parut jerawat.

      Padam
  118. As salam kak.. gigih sya bca blog akak smpai komen2 ni smua hehee.. skrg dkt dahi ni byk sgt jerawat bsar2 tmbuh lps stop guna tati. Skrg ni tgh pkai pncuci muka safi wrna hijau utk jerawat tu tp still jerawat byk lg.. ni bru nk try cetaphil. Sya nk try dia pnya cleanser dlu dgn plembab hrp2 bkesan.. trima kasih bg info

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikummusalam, maaf sis lambat reply komen saudari. Terima kasih banyak sudi bc blog sis. 😘 harap membantu serba sedikit

      Padam
  119. Assalam nak tanya kalau muka berjerawat kena pakai ape ye

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumussalam, maaf atas kelewatan membalas komen saudara. Ok untuk jerawat, boleh cuba cetaphil, sebamed, cosmoderm, himalaya, mana2 yang sesuai dengan kulit saudara. Bc ingredient dia dan search, apa yg sesuai utk kulit berjerawat dan jenis jerawat yg saudara hadapi.

      Untuk permulaan merawat tu, Pencuci kena ada yang gentle tapi bersihkan kulit.
      Ubat jerawat kena ada cthnya tidact atau dalacin t sapu nipis supaya jerawat makin kecut. Bila jerawat dah xde xyah sapu dah.

      Pelembap boleh cuba yang utk man punya ya. Sunblock pun lelaki wajib pakai kalau nak jaga kulit. 😊

      Tq sudi bc blog sis ya

      Padam
  120. Akak..cetaphil ni kena pkai 2x sehari je ke? Kalau lebih 2x boleh ke??

    BalasPadam
  121. @Anonymous:
    Boleh je. Takda masalah pun. Akak pun hari tu pkai byk kali jugak dalam sehari. Tapi yang sepatutnya 2 kali sehari aja. :)

    BalasPadam
  122. Assalamualaikum, sis.Sebelum ni sy memang ada trpakai macam2 produk yg mengandungi merkuri berbahaya sbb tak tahu masa tu. Ingat bila kulit licin gebu cerah luar biasa tu kulit sihat. Rupanya sebaliknya tanda kulit kita trhakis & telah trpakai produk yg mengandungi Hydroquinone, serta kimia2 panas yg tidak sepatutnya. Bilr stop pkai,habis muka naik ruam gatal, merah, kulit bertukar menjadi lebih gelap dr sebelum pkai produk2 berkenaan & jerawat tumbuh meliar. Sy memang menyesal sgt.

    Terus sy beralih kpd produk berasaskan organik & natural yg sememangnya bebas kimia jahat. Pakai produk yg tida kimia panas ni memang bagus sbb dia akan rawat kulit kita dr lapisan dalam.

    So, tak hairanlah bila jerawat muncul dgn banyaknya setelah memakai produk berasaskan organik & natural serta no harmful chemicals ni. Ianya terjadi disebabkan oleh proses pemulihan kulit akibat penggunaan skincare yg salah sebelum ni.

    Proses healing ni memang sgt memakan masa. So, kesabaran yg tinggi memang sangat2 diperlukan jika kite betul2 mahu merawat kulit wajah yg rosak.

    Tetapi harga bagi setiap produk yg bebas kimia berbahaya ni memang agak mahal. Sy pakai berbulan jugak tapi lama2 tak mampu.

    And now sy stop & beralih kpd cetaphil atas langkah berjaga-jaga. Memberanikan diri sbb trbaca cetaphil adalah product yg disarankan oleh doctor. So, itu yg membuatkan sy berani menggunakannya.

    Sy baru saja 1 minggu menggunakan cetaphil gentle skin cleanser. Ada laa beberapa ketul jerawat bsr mula muncul pada kulit maybe hasil tindak balas cetaphil utk merawat kulit sy yg bermasalh ni. Sbb fungsi cetaphil jugak adalah merawat. 😊

    Sy masih lagi mencari krim muka yg sesuai disebabkan Farmasi ditempat sy tidak ada menjual UVA/UVB cream Cetaphil.

    Rasanya krim apa yg sesuai utk sy pakai yg harganya yg tidaklah terlalu tinggi tetapi ianya selamat & bebas kimia berbahaya?

    Terima kasih 😊🌹

    BalasPadam
    Balasan
    1. Maaf sangat atas kelewatan membalas komen saudari. Skrg ada dah sunblock cetaphil. Boleh cuba ya. Selain cetaphil, boleh cuba sunblock biore utk bajet rendah ya.

      Cuma, apapun try dulu. Kalau sesuai kat kulit, insyaAllah takde apa. Kita kena try and error baru tahu mana yang sesuai. Cuma search jgk tau pasal ingredient yang xsesuai utk skin concern kita ya.

      Tq sudi bc blog sis. 😘

      Padam
  123. Assalamualaikum, sis boleh ke klau saye pkai cetaphil cleaser dan pd mase yg same saye pkai jugak cleaser lain contohnye himalaya sbb dua2 ni feveret

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumussalam. Boleh asalkan tidak mendatangkan kesan negatif pd kulit. Kalau kulit jenis semua boleh masuk ni mmg bertuah hehe.

      Padam
  124. Kak nak tanye saye pakai cetaphil adekah ianya mengambil mase utk berkesan sebab sy pakai nk dekat 2 minggu jerawat makin byk adelah huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mungkin tak sesuai sebab kulit kita berbeza-beza. Ada bahan yang buatkan kulit awak bertambah byk jerawat. Kalau begitu, boleh cuba jenama lain cthnya cosmoderm tea tree kalau xsilap colour hijau ya. Try ambil set dia dulu. If ada trial set lg senang.

      Padam
  125. Cetaphil ni ade org kta blh dijdkn cream mlm...btl ke..?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau cleanser tu rasa xsesuai kot, tapi brand cetaphil nama dia moisturizer itu boleh nah

      Padam
  126. Cetaphil boleh hilangkan jeragat ke ??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Untuk jeragat, cetaphil xmampu hilangkan. Untuk kurangkan jeragat boleh cari bahan yang sesuai untuk jeragat dan ada highligt pigmentasi. Cthnya, safi rania gold eliksir keremajaan.

      Padam
  127. Allahu kak, tak sangka kita lebih kurang sama 😂 Saya pun survey2 jumpa la cetaphill. Nutrition pun saya amik Shaklee Vita-lea, Vita C Plus dan Blackmores Vitamin E(Shaklee Vit E tk mampu beli maklumlah masih belajar 😅 . Saya harap kulit saya pun akan okay mcm akak lah amiin

    BalasPadam
  128. @Anonymous:

    waalaikumussalam, betul. Ambil masa untuk pulihkan masalah kulit sebab lama kita pakai bahan kimia sebelum ini. Jadi untuk merawat secara natural memang makan masa. Kalau tak sabar, kadang-kadang boleh tergoda balik beli yang cepat berkesan. hehe

    tentang pelembap, kita boleh beli pelembap apa sahaja brand asalkan ia berasaskan organik atau banyak bahan natural. Biasanya boleh pilih kat watson/guardian.

    Himalaya, Organic Aid, Pink, dan banyak lagi ok. Oh ya, sebelum ini sis tak sesuai dengan Safi Balqis tapi bila kulit muka dah hampir pulih sebenarnya ada antaranya yang sangat best bila pakai. Akak suka try n error. Asalkan dah tak beli produk online yang mengandungi bahan kima spt mercury dan hydrocuinon yg terlalu tinggi.

    Harap membantu ya.

    BalasPadam
  129. Assalamualaikum semua, nanti sis jawab satu persatu komen anda semua ya.

    Terima kasih sudi singgah blog sis. Love u all.

    BalasPadam
  130. Salam.. Sis, rasenye si boleh beli di guardian online store.. Beli online kemudian hantar by pos je.. Lebih mudah rasenye..

    BalasPadam
  131. Sis , sya mau tnya klau bintik hitam and jerawat ble hlang kaa tu klau gna cetaphil oily cleanser ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hai Daphne, bintik hitam tak hilang tapi jerawat dapat dikurangkan. Perlu juga ubat jerawat untuk bunuh kuman jerawat. Cetaphil bantu calm kan kulit kita yang ada jerawat. Macam sis dlu, pedih dan gatal. Bila cuci muka pakai cetaphil, gatal makin berkurangan dan kita makin rasa selesa.

      Padam
  132. Sis. Sya ad msalh kulit brminyak jgaa. Ble ka klau muka yg ad jerawat di dahi dan pipi serta bintik hitam hilang mnggunakn cetaphil oily skin cleanser .

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau kulit berminyak sesuai yang jenis Oily Cleanser.

      Padam
  133. blog sangat sis sangat informative..

    kulit saya sangat berminyak, skrgang sy try mustika ratu sari jeruk + air mawar..memang muka xberminyak langsung...kulit saya maih kusam dan kulit jatuh..nampak berumur..sis ade cadangan x ? ataupun sesiapa dsini boleh bantu ... (need help)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sekarang sis pakai produk semulajadi Shaklee, so..Marina boleh try skincare terbaru dari Shaklee yang mana dikaji selama 8 tahun, baru direlease. sangat3 selamat, berkesan dan sesuai untuk kulit muka bermasalah. Jangan pakai dah yang cepat berkesan tapi tinggi bahan kimia ok. Boleh whatsapp sis untuk bantuan penjagaan kulit muka dan rejim harian sis ok. Semua masalah insyaAllah boleh diselesaikan asalkan kita sabar dan usaha serta disiplin. :)

      Padam
  134. Salam sis.. sy nk tnye sis msih pakai produk2 berkenaan ke?..sbb sy kulit snsitif,bjerawat n bermnyak.. sy xtau nk buat mcm mana lagi.. sblom ni jrawat naik kat pp je.. tp skrg naik kat dahi n dagu lpastu tgglkan parut..lagi satu sy ada resdung.. cara pmakanan kite pon kne jaga ke?.. harap sis bleh bntu serba sedikit...

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam, maaf sgt atas kelewatan membalas komen saudari. Cetaphil saya tak pakai dh sb alhamdulillah bila kita dah ubah gaya hidup, cara pemakanan, cara bersihkan kulit, memang berubah semuanya. Alhamdulillah makin sihat kulit.

      Skrg sis guna campur2 sementara nak aim beli shaklee skincare iaitu YOUTH. hehe. Now guna Hada Labo. Maybe next time tukar pula asalkan kena dgn kulit. Kena rajin membaca ttg keperluan kulit kita, bahan apa yg sesuai dlm satu2 pencuci yg kita nak. Muka jnis pori bsr. Kena cari bahan yg bersihkan pori2 bagi dia xsemakin besar dan luas.

      So. Berbalik kpd masalah saudari, resdung salah 1 punca jerawat semakin naik.

      Kena tahu puncanya baru sng kita nak selesaikan. Apa yg sis boleh kongsi ialah akan kena jaga. Kurangkan makanan berminyak, berlemak, dairy food kdg jd punca jerawat, seafood mmg xsesuai utk resdung. Kena makan lebih vitamin c drp buah buahan dan sayur sayuran utk imun kuat.

      Utk mslh resdung boleh whatsapp sis nah.

      Harap membantu ya.

      Padam
  135. Salam sis . Nok tye sikit , normal tak kalau mule2 pakai cetaphil skin mnjadi semakin berminyak dan naik jerawat halus2 ? Sye dah sebulan pkai cetaphil tpi ttp naik jerawat halus2 .

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cetaphil ni sangat gentle. So sebelum bersihkan kulit, kena remove dulu segala yg ada atas kulit.
      1. Remove dgn makeup remover kalau pakai mekap
      2. Pakai oil cleanser. Hada labo, biore atau simple. Banyak jenis.
      3. Cuci dengan pencuci cetaphil.

      Kdg2 kalau kt basuh muka saja tak cukup. Kena remove dulu apa yg kita sapu kat kulit then baru cuci muka.

      Kalau kita dh ikut step ni, tp msih jgk naik jerawat, stop dan cari pencuci muka yg lain ok. Yang lebih sesuai dgn keperluan kulit saudari ya. Tq sudi bc blog sisp😘

      Padam
  136. Hai & selamat hari raya kak... Saya ada masalah muka yg teruk kak... Muka saya macam B-POP penuh jerawat dan parut... Saya mmg jenis pantang tengok ada jerawat sikit dan saya picit.semalam saya baru beli gentle skin clenser.. Boleh tolong share cara guna secara efektif?
    Masalah muka; muka berminyak
    Parut jerawat
    jerawat

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hai. Maaf atas kelewatan membalas komen saudari.
      Ok akak bagi pendapat berdasarkan sedikit pengetahuan dan pengalaman akak ya
      Jangan picit jerawat k. Kalau picit kena tahu caranya, jumpa dgn org bertauliah bab2 picit jerawat boleh. Hehe. Tp mungkin bajetnya agak tinggi kan. Tapi apapun jangan picit ya.
      Pencuci kena ada. Gentle lebih baik dgn PH yang seimbang utk kulit kita supaya nak elokkan balik kulit kita.
      Pencuci cetaphil ni kak guna time jerawat ketul2 merah gatal dan kmdn bernanah. Memang membantu. Agak lama juga surut. Ambil ms.
      Lepas kita cuci muka, kena apply pelembap. Pelembap cetaphil pun bagus. Yang lain pun bagus asalkan sesuai dgn apa kulit kita nak. Untuk kulit berminyak, banyakkan minum air. Kurangkan makanan berminyak. Cari pencuci dan pelembap yg sesuai utk oily.

      So, pencuci cetaphil ambil yg oily cleanser.

      Parut jerawat yang dah sembuh. Boleh guna bio oil utk pudarkan parut. Atau guna facial oil yg sesuai k.

      Padam
  137. Salam & Selamat hari raya kak.. Saya ada masalah muka...
    1.muka berminyak
    2.jerawat
    3.parut jerawat
    Boleh share produk² yang sesuai dan yang kak guna? Tq...

    BalasPadam
  138. Salam kalau pakai untuk nak tutup pori2 muka boleh kan, sbb muka saya time dtg bulan sahaja naik jerawat.

    BalasPadam
  139. Assalamualaikum kak, saya baru nak menggunakan produk tp kalau utk krim kecantikan sy pakai safi balqis. Boleh kah kalau sy guna kedua nya. ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumussalam, maaf atas kelewatan membalas komen Nasuha.

      Utk soalan Nasuha, yes boleg campur apa saja asalkan kena dengan kulit kita sb sis pun campur2 dan sekarang ada juga guna produk Safi.

      Apapun, tqsm sudi bc blog sis ya

      Padam
  140. Sis sy ad mslh jerawat pasir, mmg bnyk trutamanya area dahi, pipi ad jgk tpi xsbnyk dkt dahi, pstu sy ad jgk mslh sunburn & oily skin, tp sometime area T-Zone sy suka kering, kdg dkt hdung dy akn jd mnggelupas, adkh sy kulit kombinasi ? Boleh x suggest skincre ap yg sy ptut cuba step by step..sbb sy xbrp nk thu kpntingn sunblock ke, moisturizer, toner and sbgainya..sy hrp sis dpt mmbntu sy. Trima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hai Cikisyaa, sorry sangat sis baru ada kesempatan reply. Maklumlah anak masuk 3 struggle sikit hehehe.
      Biasanya kulit kombinasi, t-zone oily, tapi sebaliknya berlaku kat Cikisya. So, ia pendapat sis, mungkin jenis kombinasi.
      Jerawat banyak kat dahi kalau menurut pengalaman sis, biasanya disebabkan peluh drp kepala, atau kerana peluh ketika bertudung, syampoo atau conditioner tak sesuai dgn kulit muka sebab selalu kena kat bahagian dahi, selain tu stress atau gaya pemakanan pun boleh jadi punca. Boleh dikatakan, banyak faktor yg menyebabkan jerawat banyak atas dahi.

      So, sis cadangkan cari pencuci wajah dan moisturizer yang sesuai untuk kulit jenis kombinasi na.

      Kemudian wajib pakai sunblock.

      Tambah ubat jerawat untuk sapu di bahagian berjerawat. Sapu nipis saja sampai kecut. Tidact sesuai dgn sis. Boleh cuba ya.

      Lagi 1, banyakkan minum air putih. Makan buah dan sayuran dengan banyak. Kurangkan makan berminyak k.

      Boleh tambah vitamin C untuk kesan sihat kulit jika perlu.

      Next time sis share ttg skincare ya. Thanks sudi baca blog sis yang tak seberapa ini.

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...