Rabu, 16 November 2016

PENCUCI MUKA CETAPHIL LAGI : MASALAH JERAWAT MELANDA TAK HENTI


Assalamualaikum wbt semua,




Sebelum ini, saya dah tukar pencuci muka daripada Cetaphil kepada Neutrogenakan. Memang sesuai sangat dah. Kulit muka lebih bersih. Sampailah alami morning sickness, perubahan hormon mengandung menyebabkan kulit saya berminyak kaw-kaw punya. Goreng telur mata kerbau aja boleh. Penjagaan muka memang saya tak hiraukan masa 1st trimester, basuh muka ala kadar, mandi juga ala kadar, rasa nak tidur saja. Air masak/kosong memang tak lah disentuh sebab rasa mulut pahit, bertambah-tambah pahit dengan air masak. Selalunya saya minum yang manis, bagi rasa sikit kat mulut, tapi last-last tetap rasa pahit juga. Pemakanan juga tidak menentu. Gastrik teruk. stress. Perubahan hormon mendadak sebabkan leher naik biji-biji merah, kemudian bernanah, akhirnya jadi jerawat putih-putih. Daripada situ, naik ke rahang naik ke tepi telinga, ke dagu, dan merata di dahi. Alahai teruknya lah.

Ni gambar hujung 1st trimester, ini pun dah kira berkurang daripada awal trimester hari tu, memang down hidup saya tika itu.
jerawat bawah pipi dan sikit rahang kanan

jerawat bawah pipi dan sikit rahang kiri


Maka, disebabkan kegatalan melampau pada jerawat-jerawat sekalian, saya pun belilah pencuci muka Cetaphil semula. Oleh kerana harga Oily mahal tapi sedikit, saya beli je gentle punya. Lagipun saya dah pernah guna dulu dan jerawat akan berkurangan gatalnya. Takdela menggaru sangat kat bahagian rahang sebab bahagian inilah paling gatal. Lagi-lagi pakai tudung kawasan tu tertutup, bila kepanasan keluar peluh..memang gatal gila-gila dan jadikan keadaan bertambah buruk, merebak banyak. Paling perit bila sakit telinga yang amat disebabkan jerawat juga tumbuh di dalam telinga. Teruknya lah. Menangis tak berlagu. Sebab mengandung, saya tak ambil apa-apa ubat.

Vitamin juga dilupakan. Memang tak lalu. ESP pun terpaksaminum itupun sebab gastrik melanda. Alhamdulilla memang sangat-sangat membantu. Walau macam mana pun jika kita kurang minum air, macam mana kulit nak bersihkan.

Pemakaian cetaphil memerlukan kesabaran yang tinggi, almaklumamlah, dia tak bersifat sabun, jadi rasa macam tak cuci pun, tapi sebenarnya ia dah bersihkan wajah. Bila cuci muka tak lah rasa gatal sangat. Saya tanya nurse boleh tak saya pakai krim jerawat sebab jerawat teruk. So, dia kata, boleh sebab sapu kat luar je kan tapi jangan terlalu banyaklah. Itupun masa kandungan bulan ke4 saya start pakai balik. Saya cuma sapu setipis yang mungkin untuk kecutkan dan keringkan jerawat yang bernanah dan merah-merah yang cukup gatal. Alhamdulillah, semakin kecut dan kecut. Walau bagaimanapun, jerawat jadi hitam-hitam tapi semakin kering. Yang penting tak gatal. Nanti bekas parutnya saya usaha guna minyak yang sesuai untuk pudarkan parut jerawat.

Cetaphil moisturizer juga membantu. Selepas saya cuci muka saya akan sapu moisturizer tu ke seluruh wajah, Jadi memang kurang gatal. Tambahan dengan krim jerawat menampakkan perubahan yang positif pada kulit wajah saya.

Selepas habis 1st trimester, alahan tetap ada cuma sudah kurang. Saya start makan vitamin C, minum air masak banyak-banyak, makan dengan teratur, basuh muka dengan teratur. Maka, kulit wajah saya semakin hari semakin pulih terutama bahagian rahang yang sangat gatal hari tu. Bekas jerawat tu memang nampak hitam-hitam tetapi dah tak gatal langsung. Rasa jerawat dah semakin kering dan selesa sikit pakai tudung bila keluar kan. Nasib baiklah ada tudung, dapatlah cover bahagian yang tak elok itu.


Suplemen untuk rawat dalaman

Bulan ke5 kandungan barulah alahan saya hilang. Jadi, saya konsisten minum air kosong banyak2 dan konsisten dengan vitamin C, Vitamin yang sebenarnya banyak membantu menyembuhkan dari dalam.

Walaupun tak sembuh sepenuhnya lagi, tapi tetap bersyukur ia dah makin pulih. Jika menggunakan skincare yang ada proses pengelupasan yang macam pernah saya pakai dulu memang akan jadi elok balik. Tapi saya mengambil langkah selamat, sebab produk merbahaya macam tu lah yang buat kulit saya tambah teruk. Tak pelah, perlahan-lahan pulihkan kulit. Walau tak segebu dan sehalus telur rebus, walau bak kawah-kawah di bulan, asalkan ia dah semakin sihat. Hehe...Dah tak rasa senipis dulu. Saya percaya ESP dan suplemen lain sangat-sangat membantu sebab pengambilan ESP secara konsisten buat kulit bertambah cerah. Juga produk selamat yang banyak di farmasi akan membantu, Saya kadang tergoda nak cepat pulih, tapi fikirkan jangka masa panjang kentalkan diri tak nak ambil dah. Tak mahu di luar nampak elok, tapi dalaman tak elok. hehe. Maksud saya, ambil yang selamat lah untuk tubuh badan kita. Itu saja okey.

Sekarang pakai neutrogena fine fairness kembali. Dari mula dah pakai 3 tiub dah. Yeayy. Dah sembuh. Alhamdulillah.





Now...lepas berpantang

Saya mekap bb cream, kadang-kadang krim foundation untuk asas, kemudian, compact powder, eyeshadow warna brown, kening rapikan sedikit kalau tidak macam sin chan suami kata, mascara Norafurla, blusher dan gincu sedikit.

Oh ye, parut jerawat lubang-lubang saya usaha sapu bio oil juga. Sangat-sangat membantu. Pigmentasi berkurangan tapi tetap ada. Sesiapa yang pernah ada pigmentasi, lepas tu hilang, bagitahu saya pakai produk apa tau.

Untuk produk shaklee, saya guna berdasarkan pengalaman dan juga sebagai pengedar. Jadi, kepada sesiapa yang berminat boleh je whatsapp saya.

JULIA
019-4101586
TRUSTED SELLER
Shaklee Independent Distributor 
ID 1212635



13 ulasan:

  1. Assalam sis..sy nk tnya cetaphil ni bleh hlngkn white head n black head y truk ke? N then when kta pkai skincare tu rsa pedih2 kat muka.. Prlu dteruskn consume @ stop?

    BalasPadam
  2. Wah muka sis dh cntik dh hoyey..huhu npk flawles je.lps bca blog sis ari tu sy trus p watson bli cetaphil.tp bli yg trial kit je.nk try tgk serasi ke x.alhamdulillah serasi sgt.lps cuci gne cleanser apply moisturizer plk.dh 3ari pakai.jrwat kecut dh.kulit rs lmbut je.rs anjal(kot prsan sorg2 xtau la huhu)sis nk tny sis pkai bb cream ape ea?kalo nk guna sunblock neutrogena tu lps pkai moisturizer cetaphil,apply die then bru apply bb cream ke?srry byk tny huhu sy xpnah pkai bb cream.slalu duk tempek krim safi rania tu je.tp since brjrwat ni ingt nk stop dh guna safi.dh lme sgt guna rs cm xde effect pape dh kt kulit..btw,blog sis sgt mmbntu sy ;)

    BalasPadam
  3. Wah muka sis dh cantik dh..hoyey huhu lps bca blog sis ari tu sy pn dh trjbak ngn cetaphil.honestly mmg sgt mmbntu sy stop kn prtumbuhan jrwt yg tumbuh tnpa kbnaran ni.heran sgh ngn jrwat naik tetiba.dlu ms xpregnant xde pn.smp org pn tgur..mmg down sgt2.nk make up pn xde mood.pdhal duk guna safi tu dri zmn skolah lg.ntah mn slp..tp alhmdulillah dlm 3 ari ni try guna cetaphil trial kit pnye.jrwat xde naik dh.abis jrwat kecut huhu pkai moisturizer pn ok.wlpn kulit sy jnis brmyk tp still ok.kulit rs anjal je(kot prasan sorg2 xtau la huhu) tp mmg trbaik.tekstur die ringan je.picit sikit dh bleh apply utk 1 muka.insyaallah abis yg trial ni nk bli set bsr.mhl xpe aslkn tahan lama n plg pntg slmat utk kulit kn.sis nk tny la sis pkai bb cream ape ye?npk flawles je huhu lg 1 kalo nk pkai sunblock nuetrogena tu step die,cuci muka,pkai moisturizer,lps tu pkai sunblock then baru apply bb cream ke sis?srry soklan berbelit ngee~~tq sis!

    BalasPadam
  4. Waalaikumussalam Akifa Naila, cetaphil lebih kepada mengatasi masalah jerawat. Kalau blackhead whitehead akak rasa kena pakai scrub yang gentle kot macam st.ives apricot scrub. Akak tak try lg, tapi kalau ikut pembacaan, banyak feedback positive ttg scrub tu. Oh ya tentang skincare rasa pedih2 kat muka, akak trus stop pakai. Sebab takut jadi macam sebelum ini. Lepas hilang pedih flawless, tapi lepas berhenti pula, naik semua jerawat dan macam2 masalah kulit. Tapi hormon akak sama.huhu
    harap membantu k.

    BalasPadam
  5. Salam Eicha..sorry baru buka blog. Alhamdulillah kalo dapat membantu. Akak saja share tips sebab akak pun banyak masalah kulit. Ye. Mula2 cuci muka, apply pelembap kemudian sunblock. Dah meresap elok, apply bb cream. Akak guna BB cream cosway. Kadang pakai perfect coverage L'elan vital coaway tu. Bb cream pun. Best pakai. Bolehlah menutup cela, boleh samarkan noda2 di wajah akak. Tepek bedak jangan lupa jenis serbuk. Cosway jugak.

    Tq Eicha sudi baca blog akak.

    BalasPadam
  6. Assalam akak...cetaphil ni memutihkan muka ke?

    BalasPadam
  7. Assalamualaikum . Sy pakai cetaphil oily punya . Tp kukit rasa kering pasto jerawat byk juga timbul kat pipi hidung dan area mulut . sy baru je pakai seminggu . atau mmg mula2 pakai mcm ni ke mcm mana ye ? ke sy patut cuba yg gentle punya ya ? Buntu saya .. tak tahu nak hilangkan mcm mana jerawat ni . Malu sgt .. :-(

    BalasPadam
  8. Salam sis. Terima kasih byk2 sebab share information yg sgt berguna ni. Boleh share lagi x, step sis pakai cleanser sampai la makeup? Moisturiser cetaphill yg mane ye sis guna? Sebab ada byk mosturizer cetaphil kt farmasi. Lotion ke cream? Confuse la.

    BalasPadam
  9. Kulit saya kering mengelupas saya guna gentle skin cleanser kulit jadi elok selesa tidak kering lembap je.cuma jerawat kat dahi xpandai sembuh2.blh sarankan cethapil apa lg yg sesuai ye?frst time guna cethapil

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hye, boleh beli gel jerawat ya. cth yg sesuai sgt dgn sis ialah Tidact. Ramai juga rekemen Dalacin T, benzoyl peroxide dsb. Nanti boleh cuba k. Thanks visit blog sis =)

      Padam
  10. Oily skin cleanser mmg ada rasa pedas sikit ke?selepas sya guna lpas tu basuh ada rasa pedas sikit.adakah oily skinncleanser sesuai dgn saya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hai, sis xpernah guna oily skin cleanser, tapi kalau ada rasa pedih tu, maybe tak sesuai untuk awak. Boleh guna yang Gentle dulu ya. Boleh juga search pencuci muka yang mild dan tak merengsakan kulit. Tak iritasi kulit. Harap membantu ya.

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...