Saturday, 5 March 2016

MOIST ROASTED CHICKEN PALING SIMPLE DAN SEDAP

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera,

Alhamdulillah, hari ni menu simple saja yang terlintas dalam fikiran. Disebabkan suami saya peminat tegar ayam maka selalulah bereksperimentasi dengan pelbagai menu berkaitan ayam. Selama ni,dah buat nasi ayam, nasi lemak ada ayam goreng, ayam masak kicap, ayam masak sambal, kari, kurma, kunyit, halia, ayam bakar pun ada..tak tahu dah nak buat apa dengan ayam oo ayam...hehe.

Akhirnya saya pun buatlah resipi terlajak simple menggunakan bahan-bahan yang sentiasa ada kat dapur rumah. Mudah sahaja. Bagi yang suka ayam, sedap dimakan dengan nasi putih. Ni kali kedua saya buat. So, mari kita lihat resipinya yang saya create sendiri. hahaha. Gelak pasaipaa.

Bahan-bahan

Ayam (saya guna dua ketul sayap dan 1 paha ayam, boleh saja lebih sikit)

Bahan kisar :
1 ulas bawang besar
2 ulas bawang putih
1 SK lada hitam (ditumbuk kasar dahulu)
1/4 kiub ayam Knorr
1 SK gula
1/2 SK garam
1 SB sos cili
1 SK sos perasa Maggi
3 titik minyak bijan (bagi wangi)

***Saya guna pemanggang ajaib, maka aluminium foil kena ada k.

Cara Menyediakan :

1. Panaskan ayam sekejap dalam pan untuk keluarkan air lemak ayam yang boleh hanyirkan rasa ayam. Sehingga ayam nampak kering sedikit.




2. Masukkan ayam tadi ke dalam aluminum foil. Masukkan juga bahan kisar dan ratakan. Cantumkan bahagian hujung foil dan lipat. Semua bahagian tertutup.



3. Panggang dalam pemanggang ajaib selama 35 minit dengan api kecil.

Taraaa!!! dah siap..senang sangat kan.



Rasanya sedap. Alhamdulillah.

k,

Much Love.



No comments: