Rabu, 2 Mac 2016

ALHAMDULILLAH

Assalammualaikum semua..

Lama saya menyepi melayan kerenah diri sendiri. Hehehe..Maklumlah sekarang sedang berbadan dua. Alhamdulillah, syukur atas nikmat yang Allah SWT beri. Sebelum ini, tengok skrin tab, laptop, handphone memang mood ke laut. Alahai sabarlah hati kerana saya fokus beri ruang pada diri sendiri untuk berehat dan ikut sahaja kehendak hati. rasa nak tidur, tidur, rasa nak bangun, bangun Tapi disebabkan rasa tanggngjawab pada anak seorang lagi, tak dapatlah ikutkan sangat rasa hati. Syukurlah suami banyak membantu uruskan anak, mandikan dua, bagi makan, bawa jalan-jalan, pergi rumah tok dia. Awal trimester sangat-sangat mencabar tetapi kurang dibandingkan pengalaman mengandung yang lalu. Memang lebih mencabar lagi.

Trimester pertama, start minggu ke 6-7 macam tu, saya dah mula loya, mabuk, pening, nak pitam semuanya ada. Cuma, alhamdulillah sejak amalkan Vitalea dan ESP, jantung berdebar tu dah tak ada.  Kalau simptom tu maiii, habis hilang mood nak buat apapun. Memang kena duduk berehat dan kurangkan bercakap. Kalau tidak sesak nafas memanjang, sakit dada yang amat macam oksigen tak sampai masuk ke paru-paru.

Disebabkan punya gastrik yang teruk, mengandung pada awal tiga bulan pertama rasa pedih hulu hati, senak, kembung membuatkan saya mengerang tiap masa. Ia biasa berlaku pada awal kehamilan. Nasib baiklah ESP banyak membantu sebab apabila saya sakit perut sangat, saya akan bancuh 1skop dengan air suam dan dalam setengah jam macam tu, sakit perut mencucuk-cucuk tu semakin berkurangan dan menghilang. Disebabkan kekurangan bajet time tu, tak dapatlah saya mencuba Peppermint Ginger Plus Shaklee yang amat sesuai untuk atasi morning sickness. ESP memberi tenaga berpanjangan berbeza berbanding dengan pengalaman morning sickness saya yang lalu.  Jika dahulu, saya langsung tak boleh keluar ke mana-mana sebab hampir-hampir pengsan. Pitam. Tapi kali ini, walaupun tak larat, saya mampu berdiri lama tunggu giliran nak bayar kat kaunter beli barang keperluan rumah. huhuhu. Sakit macam mana pun perempuan kena keluar juga beli barang dapur.hehe.

Cuma, yang saya pelik, walaupun kandungan iron dalam Vitalea sedikit berbanding vitamin lain yang telah saya cuba tetapi ia sangat serasi dengan saya. Apa yang istimewa sangat dengan Vitalea yang menyebabkan saya suka consume sebab simptom jantung berdebar dan terketar-ketar tu lah yang mana saya paling tak suka alami dah tak ada. Saya dah cuba vitamin lain, walaupun kandungan ironnya tinggi, tetap juga alami simptom jantung berdebar. Semasa saya makan Vitalea bacaan HB saya yang tak penah normal selama ini menjadi normal iaitu 11.2. Pada bulan ketiga dan keempat, saya consume iron yang lebih tinggi sebab nasihat doktor kandungan iron dalam iberet lebih tinggi. Walaubagamanapun, mungkin saya tidak sesuai dengan kandungan iron yang lebih tinggi kerana bacaan HB saya pada bulan ke3 dan ke4 dalam lingkungan 9. Masalah zat besi pula semakin meningkat. Alahai. Jadi saya order balik Vitalea dan saya nak bandingkan kembali bacaan HB saya. Mungkin saya serasi dengan Vitalea. ESP juga sangat membantu beri tenaga.Best gabungan kedua-dua ni bagi mereka yang mengalami anemia dan tekanan darah rendah semasa mengandung.


Walaupun tak larat, letih dan lesu saya dapat menahan rasa nak muntah. Loya memang tak boleh lari lah kan sebab lidah dah tak ada deria rasa. Pahit dan tawar saja. Saya muntah boleh dibilang beberapa kali sahaja berbanding dulu. Mungkin dalam 3x sahaja. Tak ingat. hehe. Ini kerana saya dah ambil ESP awal pagi dan sedikit roti atau biskut kering untuk elak perut kosong sebab bila perut kosong memang kita akan muntah. Angin tolak. Kena juga ambil sedikit cracker atau apa-apapun sarapan ketika bangun waktu pagi.

Perkara paling merisaukan saya adalah keadaan baby dalam kandungan. Pengalaman mengandung kali kedua sebelum ini banyak memberi pengajaran buat saya dan suami. Mengandung kali kedua tidak menjadi dan doktor sahkan buat ERPOC pada kandungan almost 11 weeks. Selepas itu barulah saya ambil alfalfa Shaklee bersama suami untuk sembuhkan rahim yang selalu sakit selepas pembedahan minor ERPOC. Kemudian, saya ambil Vitalea dan ESP. Alhamdulillah, selepas 5bulan daripada prosedur ERPOC saya disahkan mengandung anak ketiga sekarang ini. Dan hari ini baby almost 22weeks. Alhamdulillah Syukur padaMu ya Allah atas pemberian tak terhingga ini. Nurse pesan jangan angkat berat atau buat aktiviti berat-berat. Makan seimbang dan jaga HB. Jadi saya elakkan angkat berat. Dukung Rea adalah kerja suami walaupun kadang-kadang rea nak didukung oleh saya. Dia nak bermanja dengan saya. Tak pe lah nak, nanti adik dah lahir, mama dah sihat, amma angkat Rea, dan adik juga. Saya cuba berehat semaksimum boleh pada trimester pertama.. Kerja rumah suami yang banyak uruskan. Alhamdulillah, suami faham dan sentiasa cuba buat yang terbaik walaupun kadang-kadang serba salah tengok dia memasak di dapur, basuh pinggan dan sebagainya..Terima kasih papa. Hanya Allah sahaja dapat membalasnya. 

Sebelum ni menunggu scan untuk kali pertama sahaja rasa begitu lama iaitu pada minggu ke13. Risau, berdebar tak pernah lekang. Alhamdulillah, tiba waktu scan, jantung baby sudah kelihatan berdetak. Syukur sangat-sangat pada Allah SWT yang beri nikmat rezeki ini. Semoga baby akan terus sihat terpelihara dalam kandungan dan lahir menjadi anak yang soleh/solehah juga sebagai pengingat  jalan bagi kami ke syurga. Amin ya rabbal alamin. 

Saya sarankan Vitalea, ESP, SR Vitamin C dan B-complex untuk ibu mengandung bagi melengkapkan nutrisi yang diperlukan oleh anda dan bayi dalam kandungan. 


Next post saya akan bagi entri pengalaman melahirkan anak pertama dulu, juga pengalaman ERPOC. Hanya sebagai perkongsian dan tips daripada saya. Sebab anak pertama dulu saya banyak baca pengalaman blogger lain dan sangat-sangat membantu ketika dalam labor room. Alhamdulillah juga saya lahirkan Rea tanpa koyakan perineum. Terima kasih atas tips mereka yang sangat-sangat berharga berkongsi pengalaman melahirkan.

Oh ya, saya Shaklee ID, siapa nak beli produk Shaklee daripada saya. Jangan segan, jangan malu. Hubungi saya bila-bila masa sahaja. Whatsapp, telegram, atau sms juga mudah untuk cerita tentang produk Shaklee yang hebat sebab saya dah cubalah saya terjebak. Sangat natural dan selamat. Bukan sintetik atau tiruan, juga bukan berasaskan bahan kimia okey.

JULIA SIA [019-410 1586]

Boleh juga follow saya di instagram dan FB, mamapaparea.

Bye.



0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...