Ahad, 13 Mac 2016

RESIPI AYAM MASAK BUTTER ( BUTTER CHICKEN ) SIMPLE DAN SEDAP..YUMMY!!!

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera,




Hari ini saja nak share resipi yang adik saya ajarkan dulu pada saya. Cuma resipinya saya dah ubahsuai mengikut citarasa saya dan suami. Almaklumlah, suami saya tak suka isi ayam semata. Dia suka bahagian-bahagian tertentu dan tidak gemarkan dada ayam. Huhuhu. Saya dah banyak kali buat hidangan ini sebab saya suka susu. Jadi banyak makanan berkaitan susu saya akan makan. Resipi ini saya suka ia cair sedikit sebab saya suka kuahnya.

First time buat dulu, saya gunakan isi ayam. Bagi saya yang gemarkan isi ayam pula, rasanya tetap sedap. Ia bergantung kepada anda sama ada nak guna isi ayam atau bahagian-bahagian ayam lain seperti paha dan sayap ayam.  So, silakanlah mencuba jika teringin.

Bahan-bahan :

Ayam ( Paha dan sayap, nak guna isi ayam saja pun boleh )
Tepung jagung ( Jika tiada, boleh ganti tepung kentucky)
1 biji telur
1 SK serbuk kari
150ml susu cair ( atau ikut kuantiti ayam )
2 SB butter
2 ulas bawang putih
1 tangkai daun kari
3-5 biji cili padi ( ikut citarasa pedas )
1 SB gula
1 SK garam




Cara Penyediaan :

1. Perapkan ayam dengan sedikit garam dan serbuk kari.
2. Celup ayam ke dalam telur dan golekkan ke dalam tepung serta goreng hingga masak.


3. Apabila dah goreng semua, sediakan bahan untuk kuah.
4. Masukkan butter tadi. Api sederhana.

\

5. Masukkan bawang putih yang dicincang, kemudian masukkan cili padi.




6. Masukkan daun kari. Gaul hingga naik bau. Kemudian masukkan susu cair dan gaul rata.



7. Masukkan gula dan garam ikut citarasa anda.
8. Masukkan ayam yang sudah siap digoreng tadi dan gaul sebati.


Siap..Taraaa!!!!




12 ulasan:

  1. OK la resipi ni. Not bad, menjadi. Thanks. As compared to another popular blogger, she put cheese. So jelak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah. Sis dah pernah cuba tambah cheese, tapi rasanya xsesuai utk citarasa saya dan suami. Lepas tu, sis xcampur dah. Sis suma resipi simple2 hehe. Thanks sudi baca blog sis ya

      Padam
  2. kalau butter ganti dgn mentega ok tak ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hye fazira. Ye boleh je guna butter atau marjerin 😊😊😊

      Padam
  3. Balasan
    1. Ok welcome dear. Nantikan banyak lagi resipi akan up dlm blog ni. InsyaAllah. TQ visit My Blog 😊😊😊

      Padam
  4. Boleh tk susu cair tukar ke fresh milk??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam Hye Hanie Arisya. Maaf lamabat reply, almaklumlah PKP. tu pertanyaan tu, xtak pasti la pulak.sbb tak lernah cuba. Boleh try, nanti kongsi disini ok.TQ visit My Blog 😊😊😊

      Padam
  5. Kalau gaul ayam tak letak sebuk kari boleh ke sis

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hai, Ya. Boleh. Itu hanya pilihan. Tak letak pun tak apa. TQ visit My Blog 😊😊😊

      Padam
  6. Balasan
    1. OK, TERBAIK. TQ visit My Blog 😊😊😊

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...